Full version: Bananbäbisar
Veganvarg
Hejsan!

Jag har en bananplanta hemma. Den är inte så stor, ca 25 cm hög, men frodig och fin. Nu är det så att denna planta har fått 5 bäbisar. wub.gif
Hur ska jag göra?
Ska jag försöka skilja på mamman och barnen, eller ska jag helt enkelt ge dem en större kruka att leva i. Men de sitter så tätt ihop, så jag är rädd att de konkurerar ut varandra.. unsure.gif

mvh
/ylva
Emser
V.V.>> banenen är ju en ört så den stora plantan kommer att dö när den har blommat klart! Tyvärr sad.gif Man kan skära bort rotskotten och sätta dem i varsin kruka, eller så kan man ju alltid plantera om den i en större och ha dem smalade på ett och samma ställe!
TeliaNet
om jag inte minns fel så är det så att moderplantan vissnar ner men rotskott blir nya plantor, som planteras i egen kruka.

lycka till!
wolkenkrabber
bananer blommar typ alödrig innomhus, låt rotskotten växa på sig, vända med att separera dom tills ivår
Veganvarg
Tack för svaren! smile.gif
Jag har en större banan som jag haft i ca 4 år, och den har aldrig blommat, så det är nog så att de inte blommar i fångenskap. (har för mig annars att bananer blommar varje eller vartannat år).

Kan bananer alltså få antingen rotskott, eller nya skott direkt på plantan?
Min ser ut att ha både och... wub.gif
wolkenkrabber
det är rot skott, eller så att såga det kommer ut en ny planta ifrån huvudroten på bananen, men den utveclar sig och får egna rötter, dom är brar att bryta / skära loss ifrån plantan, en banan kan inte blomma om, när den satt frukt vissnar plantna ner men inna den gör det skjuter den nya plantor (rot skott) som tar ölver efter den döra, det är en bättre försäkring för plantans fortlevnad än fröna i frukten
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon