Full version: Potatissjuka
Gossen Ruda
Tror jag frågar här för det är störst aktivitet här. Frågan gäller vad som drabbar en del potatisar. Det börjar med att dom blir lite mjuka och får våta fläckar på skalet. Snabbt börjar sen en nedbrytning och jäsning som gör att det skummar och jäser. Till slut har hela potatisen upplösts i ett vitt klägg. Och luktar, nej det stinker skunk och pest. Får man klägget på fingrarna går det inte att få bort lukten. wacko.gif

Nån som känner igen sig? Möjligen kan det börja med ett angrepp av brunröta men jag är inte säker.
Tesa
Det är väl ganska vanligt det där....tycker nog att man kör fingrarna ner i en sån rätt var det är under vintern...vad jag förstår så är det "blötröta" som orsakas av en sorts bakterier..
jag vet att en del som odlar mycket potatis sorterar flera ggr under vintern för det smittar väl de potatisar som ligger intill..

Kan ju bara hoppas att det inte är potatiskräfta....det har dom hittat hos en granne här..och det kom väl folk från jordbruksverket och skulle kolla detta och det går inte att odla på det stycket på 25 år...uschiamej...
fast det blir liksom utväxter då..så det är nog inte det du har..men jag var ju tvungen att berätta.... rolleyes.gif
TeliaNet
jag tog upp en potatisplant för att se om de var klara, det var de nästan.
men 1 sån potatis fann jag, jag körde ner handen och skulle leta efter en sista potatis och körde handen i nått mjukt, vilket jag trodde var ett djur typ en slämmig snigel.

men de andra pärarna var OK, kan det då vara nåt sånt jag också haft?
Annika i Korsholm, Finland
Det var nog en gammal potatis (den du satte i våras), som du råkade sätta handen i, TeliaNet.

Tycker också att det är rätt vanligt med någon sorts röta i en del potatis vintertid och efter en så här blöt sommar som vi har haft så har många fått början redan, med bruna fläckar på skalet. Vet inte vad det är, men här är en bra länk:

Svensk matpotatiskontroll
Sök under skador och sjukdomar.

Blev tipsad om denna för några år sedan när vi hade bruna ringar i potatisen. Tack till detta forum!
Gossen Ruda
Jaha, blötröta är det tydligen. Då återstår vad man kan och bör göra? Det står ju inget om det där. Får skicka ett mail dit senare när jag kommit hem från jobbet. Tack för svaren.
KURT
Bakterien i fråga heter Erwinia carotovora och den brukar illusteras med denna bild:

Den kan alltså angripa potatis (och även andra rotsaker och grönsaker) både i jorden och under lagringen. Under lagringen brukar det hjälpa om man lagrar luftigt (inte plastpåsar) och inte alltför fuktigt. Erwinia bakterier finns överallt i jorden, men man får se till att det inte är lämpliga förhållande för dem att växa.
Gossen Ruda
Enligt länken heter den Pectobacterium carotovorum men det har väl skett något namnbyte. Det där med fukten stämmer, jag måste torka potatisarna innan dom lagras mer tätt annars förstörs allt.
KURT
CITAT (Gossen Ruda @ 09-09-2004, 08:52)
Enligt länken heter den Pectobacterium carotovorum men det har väl skett något namnbyte. Det där med fukten stämmer, jag måste torka potatisarna innan dom lagras mer tätt annars förstörs allt.

Ja det är samm art, den bytte "förnamn" till Pectobacterium 1998, ännu tidigare kalldes den Bacillus carotovorus .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon