Full version: Jordmandel
CAKAN
Hej,

Är det någon som har odlat jordmandel tidigare?

Jag har för första gången prövat, men har väldigt dålig information om när de är klara för skörd. Jag har även hört att det går att övervintra ??

Hur gör man då ?
KURT
Man kan ju alltid gräva kite försiktigt och se om det blivit några knölar. Vad jag vet så måste de övervintras torrt och frostfritt (tex i sand eller i torv).Se tidigare inlägg eller sök på nätet efter "chufa".
Åsa, mälardalen zon 2
Det brukar gå bra att ha kvar jordmandeln ute ganska länge, det gör inget om själva grässtrået blir lite svedd av frosten. Odlar man i kruka brukar det gå bra att bara ställa in hela krukan till vinterförvaring (några plusgrader) eller så lägger man knölarna i lite torv, sand eller jord.
lena.g
Jag har odlat jordmandel första gången i år och jag undrar... hur vet jag när de är färdiga och vad gör jag med dom?
Hörde att man kunde rosta dom - är det som tillbehör till nåt eller vad?
Jag har haft mina i kruka i växthuset och gräset har varit en vacker tuva

hälsnignar Lena i Umeå
Åsa, mälardalen zon 2
Jag skördar när frosten svett blasten då hittar man en hel del små knölar (jordmandlar är inte så stora), själv brukar jag mest odla dem som prydnad.
Man kan steka, rosta och äta dem råa. Tidningen hemträdgården hade en del recept för några månader sedan ska leta efter den tidningen när jag är hemma i min lägenhet igen, hittar jag tidningen kan jag lägga in några recept.
kvitslegubben
Jordmandel? Vad är det? Finns det något latinskt namn? Var kan man få tag på frön? Intresserad av allt som går att äta. (och odla)

Kvitslegubben. Zon 7 i Jämtland, men uppvärmt uterum finns.
Fenja
Vetenskapligt namn CYPERUS esculentus
Produkt namn Jordmandel
Beskrivning (E-T) Kulturväxt som odlades i Europa sedan 1200-talet. Halvgräs som bildar ätliga, 1-2 cm långa, cylindriska knölar under jorden. Jordmandlarna har en söt, nötlik smak och äts råa eller rostade. Odlas på varmt läge, i växthus eller i större krukor. Lättodlad. 10 plant.

Finns hos Exotic Garden
Mvh
Fenja
KURT
I södra europa gör man Jordmandelmjölk istället för mjölkdrinkar, bra för laktosintoleranta.
CAKAN
Har nu äntligen haft tid att gräva fram några små knölar under min jordmandelplanta. De var inte stora. Smakade på dem råa, men det
var ingen speciell smak på dem. Prövade att steka dem i stekpannan,
då blev det genast lite mer nötsmak på dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon