Towanda
08-09-2004, 22:49
Hej,
Om man har upptäckt att en planta är i uppenbart behov av att få större kruka, spelar det då någon roll vilken tid på året man planterar om den? Eller är rotutrymmet viktigare för växtens välbefinnande än tiden för omplantering?
Mvh,
Lena
Det sägs väl att det bästa är att göra det på våren när de ska till att börja växa efter vintervilan. Men jag tror att en trångbodd växt mår bättre av en större kruka och mera jord även på vintern... Jag planterar om när det behövs! Ingen av mina växter verkar fara illa av detta.
Mvh
Fenja
Hej! Jag gör som Fenja./Ann-Louise
Towanda
08-09-2004, 23:14
Toppen, då går jag på er linje och planterar om!
Tack för snabba svar. =)
Mvh,
Lena
Man kan ju alltid byta kruka men att byta ut all jord hör våren till, så försöker jag göra under viloperioden.
Alltså jag skakar loss den "gamla" jorden och fyller i den igen, givetvis räcker det inte till utan får blandas med lite ny jord eller hellre mycket av lecakulor.
Så brukar jag göra för att inte störa mina krukväxter i onödan...
Towanda
09-09-2004, 12:19
Det var ju en smart lösning. Desvärre är det mest rötter i krukan, vet inte om jag kan få loss plastkrukan utan att klippa upp den ens! Stora grova rötter växer ut genom hålen i botten. Men den lilla jord som finns kan jag nog spara och peta ner igen!
Mvh,
Lena
kristerh
09-09-2004, 14:01
CITAT (Towanda @ 09-09-2004, 13:19)
Men den lilla jord som finns kan jag nog spara och peta ner igen!
Mvh,
Lena
Nej gör inte det! gammal jord luktar illa och är inte bra för växterna
jag har planterat om blommor i stort sett alla tider på året

och ingen har mått illa av det. Krukväxter som du har inne växer ju även på vintern (med vissa undantag) fast de växer inte lika fort som på sommaren.
De tar ingen skada av omplantering nu på hösten.
krister
Towanda
09-09-2004, 14:21
Hehe, skilda bud. =)
Någon som har bra tips om var man köper bra plant/blomjord i Göteborg? Har lite Simontorps men har haft problem med kraftig svampväxt i vissa krukor med jord från den påsen.
Mvh,
Lena
Har heller aldrig sett någon blomma som har mått illa av just omplantering på höst/vinter. Har inga direkt ovanliga blommor utan blomaffär-blommor.
Min procedur beror bara på nånting som jag har fått för mej och som funkar bra.

Att gammal jord luktar illa har jag aldrig upplevt...Däremot den blomjord vi har på jobbet, den luktar konstant illa.

Vet inte vad det är med den.
Kör på du och plantera om så det ryker, Towanda!
Towanda
09-09-2004, 22:50
Här på Odla brukar Hasselfors proffsjord rekommenderas. Jag använder billigast möjliga till allt, även krukväxterna... Jag tror att Granngården brukar ha Hasselforsjord.
Mvh
Fenja
Towanda
10-09-2004, 00:19
Det finns ju massor av olika sorters proffsjord?
Vilken bokstav ska man ha?!
E-jord
I-jord
K-jord
P-jord
R-dress
S-jord
U-jord
Det är inte lätt!

Mvh,
Lena

Inte lätt var ordet!!
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.