Orchid
Hej!

Jag undrar hur man höjer luftfuktigheten på bästa sättet? Har flera växter som är så känslig för torr luft, vet inte alls vad jag ska göra. Försöker bespruta dem med vatten varje dag, hälla vatten på ett fat med småsten, som de står på. Tja.. det är typ det enda jag gör..

Ge mig alla era förslag och tips om hur ni höjer luftfuktigheten!

Taaaack =)

orchid
GoSatta
bästa sätter är ngo att köpa en luftfuktare, men det är rätt dyrt sen vet jag itne riktigt hur mycket fukt våra hem kan tåla innan det börjar bli en massa möggel och andra härligheter
KURT
Någon föreslog ju tidigare att sätta växterna i ett akvarium (eller terrarium). Annars får man nog hålla på och fukta bladen. Jag tror inte att alla bostäder mår bra av den luftfuktighet som många växter vill ha. Luftfuktning kan också leda till andra problem om den görs felaktigt, tex kan det börja växa bakterier (tex Legionella) i behållare med stillastående vatten.
Orchid
Hmm... ja det är jobbigt det här med luftfuktigheten. Tänk om man ändå hade ett växthus!
ÅsaF
Skaffa ett akvarium så får du garanterat upp luftfuktigheten. smile.gif
Anki på Öland
När vi hade torr luft på jobbet fick vi någon slags vattenbehållare att hänga på elementen under vinterhalvåret när dom var varma.
Anki
bj_orn
När jag hade akvarium så växte det som sjutton i rummet där akvariet stog. Så det är ett bra tips. Och sen de här behållarna som ngn annan sa att hänga på elementet är ju ett riktigt gammalt sätt att höja fuktigheten på. Men jag tror inte det ger lika bra effekt som ett akvarium det räcker nog med ett på 100l skulle jag tro.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon