Annlo
Jag funderar varje år över ett fenomen som drabbar mig i månadsskiftet augusti - september... Jag tappar nappen totalt vad gäller allt trädgårdsarbete!! Jag slutar rensa, vattnar nästan inget, allt får självdö och här går jag omkring och får inget gjort!!
Jag ser mig omkring och alla pular med sina höst blommor och planteringar och jag kan max sträcka mig till att köpa lite ljung...
Jag som är så ivrig på våren och försommaren, ja så länge det är någorlunda varmt så är jag på G men sen...
Det går ju faktiskt att få ut betydligt mer av sommaren än vad jag får idag, men lusten och suget är liksom borta huh.gif
Jag gillar egentligen hösten med mystider inomhus med ljus och det blir vackra färger utomhus osv...

Annlouice blink.gif
Caprice
Du kanske har en typisk "sommarträdgård", så det känns dystert när blommorna börjar tacka för sig...?

Plantera höstväxter/träd, så känns det säkert bättre..!

Själv tycker jag trädgården är härlig året runt..!
Tänk när de första julrosorna dyker upp... Sedan börjar vårblomning på allvar... sedan är det sommar..!
Sedan kömmer färgprakten på hösten ända tills snön kommer, och då e de ju jul..! Vackra ljus som glimmar ute, tillsammans med lite julkransar och upphängda äpplen till fåglarna!
När julen är över.... kommer frökatalogerna!
Sedan börjar det om igen!! wub.gif tongue.gif

Caprice
Åsa K, zon 1
rolleyes.gif

Jösses så vacker trädgård, är det din ?
Caprice
I wish... wub.gif wub.gif

Det är Zetas Handelsträdgård i Stockholm...

Caprice
Vicke
Ss.. jag tappar "nappen" året runt om i så fall. laugh.gif Mitt i vintern, eller alla tillfällen då det absolut inte GÅR att börja odla något så får jag idéer om hur jag ska göra nästa sommar (skaffa 20 jordgubbsplantor till exempel och skörda en massa goda jordgubbar) men sen blir det aldrig av för att jag inte orkar ta itu med det.

Har ställt alla mina krukväxter i ett akvarium så jag bara behöver hälla lite vatten dit ibland. Funderar på att täcka med plast också så det kunde bli ett naturligt kretslopp där inne och jag aldrig skulle behöva vattna. rolleyes.gif
gammelnalle
ja du Annlo....

verkar allvarligt med en sån tidig deppighet..

vad kan vi göra för att muntra upp dig???

berätta att vi nog är lite så till mans?
eller alla storbedrifter vi gör... hur många liter lingon vi plockat/rensat/kokt?? hur många kg tomater vi fått... (själv har jag bara skördat ca 10st ÄNNU... men de börjar rodna redan UTAN att jag berättar fräckisar för dem... Hade inte hjälpt iallafall... många verkar bli gula...)

det fina är att du iallafall ser att nästa år så då.....

smile.gif smile.gif
Ewa L
Jag hade precis samma fenomen för några år sedan, jag led av höstdepressioner. Jag ville liksom att alla växterna skulle dö så att de var i symbios med mig. Jag odlade också bara för försommar/högsommar.

Efter att ha bott utomlands några år började jag sakna hösten! Otroligt men sant.
Vill inte gå så långt som att jag älskar den, snarare accepterar, men jag gör definitivt det bästa jag kan utav den.
Har väldigt många växter som blommar som bäst nu: Höstanemoner, Sköldpaddsört, Höstgentiana, Ljung.
Dessutom växter/buskar med riktigt härliga höstfärger.
Fenja
Jag njuter ohämmat av att man behöver vattna och stöka runt mindre, både ute och inne. Av erfarenhet har jag också insett att allt jag gör nu i höst slipper jag sätta i gång med direkt i vår! Så dessa ljuvliga sensommar dagar rensar jag ogräs och "nattar" trädgårdsland och rabatter för hösten!
Emellanåt skiter jag i alltihop och fastnar med vovvarna i svampskogen. Det finns enorma mängder med kantareller i år! wub.gif wub.gif wub.gif
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon