|
Alltså,.. vad gör man med orkidéer egentligen? Ska jag klippa av de gamla stänglarna utan blommor (se fotoalbumet)? Vet inte när den blommade sist men det ser ju inte ut att vara några knoppar,. nej det ser faktiskt inte ut att ha hänt ett enda dugg med den lille rackaren sen jag fick den.
tacksam för hjälp!
GoSatta
09-09-2004, 11:50
du har inget fotoalbum angivet i din profil? så det är lite svårt att se.
ja det kan ju stämma, nu då?
Christer i Falköping
15-09-2004, 21:47
De ser fortfarande ut att vara gröna och fina, så låt dem vara. Det är stor chans att det kommer nya blommor på dem då. Har de däremot torkat ihop, kan du klippa av dem. Christer.
Fina växter! Den andra blomman i fotoalbumet är oxalis triangularis -väldigt tacksam växt som återkommer år från år. Knölarna i jorden går dessutom att dela och kanske ge till vänner eller själv få fler växter. /Ann-Louise
kristerh
16-09-2004, 10:58
Den ser jättefrisk o fin ut din orkidee, klipp inte bort stänglarna det kommer att komma nytt på dem testa med att ställa den ljusare så kanske det kommer nya blommor annars är det bara att vänta, förr eller senare kommer den att blomma, får den någon gödsel? krister
Ja!! Just ja, jag hade ju tänkt fråga vad den röda blomman i fotoalbumet var för nåt.. och hur man ska göra med den? Vattning, ansning, nåt sånt? Har ärvt både den och orkidén samt nåt som kanske heter "kristi törnekrona",. en stor taggig sak som knappt går att vattna för alla taggar, vad gör man med den egentligen? Orkidén får inget gödsel nä.. kan man ge den samma näring som de andra växterna?
Mia, zon 3
17-09-2004, 08:58
Det finns speciell orkidénäring, men jag har använt samma som till andra krukväxter, bara mycket svagare. Tycker din ser jättefin och frodig ut, så du behöver nog inte oroa dig. Jag har fjäskat och pysslat med mina Phalaenopsis (samma som din), enligt konstens alla regler, och de har inte sett så där jättekul ut. Sedan var jag hemma hos en bekant som inte "vet" något om orkidéer. Hon hade planterat tre stycken tillsammans i en stor glasampel, utan dräneringshål eller något. Hon vattnar dem som alla andra växter, så det till och med står en del vatten i botten. De blommar med 2-4 stänglar på varje, plus att alla stänglarna är 3-grenade..... lite matematik säger då att hennes ampel producerar i snitt 3X3X3 stänglar, alltså 27 stänglar per omgång!!! Så fina ex har jag aldrig sett (utom hos proffsodlare med växthus....)! Så jag for hem och gjorde precis likadant, och nu mår faktiskt mina MYCKET bättre, och till och med den tjurigaste visar tecken till att få en blomstängel. Så, nu får alla orkidéproffs slå ihjäl mig om ni vill!
GoSatta
17-09-2004, 09:02
tycker många verkar ge sina Phalaenopsisar för lite ljus. Det känns som om ALLA växter vill ha "ljust men inte direkt sol" Jag kör alla mina växter ljust i direkt sol och dom mår finfint. Speciellt mina Phalaenopsisar mår mycket bättre, växer bättre och får fler blommor med mycket ljus i direkt sol (dock får man ju vara försiktig mitt i sommaren etc.)
Fick en fin Phalaenopsis förra året men den gick hädan efter ett tag eftersom den fick stora äckliga lusdj***ar på sig. Det var sådana där vit-gråa typer som fanns överallt. Besökte affären som min planta var köpt i och såg att deras orkidéer var fulla med samma ohyra. Min planta hade alltså fått det med sig från butiken, för ingen annan av mina växter hemma hade det innan. Tanten i butiken sa att det var helt normalt.....  Har ni hört på maken...! Jag kommer aldrig att köpa blommor i den butiken, var så säkra. Ciczi
kristerh
17-09-2004, 09:27
CITAT (ciczi @ 17-09-2004, 10:15) Fick en fin Phalaenopsis förra året men den gick hädan efter ett tag eftersom den fick stora äckliga lusdj***ar på sig. Det var sådana där vit-gråa typer som fanns överallt. Besökte affären som min planta var köpt i och såg att deras orkidéer var fulla med samma ohyra. Min planta hade alltså fått det med sig från butiken, för ingen annan av mina växter hemma hade det innan. Tanten i butiken sa att det var helt normalt.....  Har ni hört på maken...! Jag kommer aldrig att köpa blommor i den butiken, var så säkra. Ciczi Det var ullöss du fick med dig, inte ett dugg normalt dessutom svårt att bli av med på orkideer, du skulle gått tillb med blomman, om hon tycker att det är normalt med ullöss så är det ingen seriös blomsterhandlare och du gör rätt i att inte handla där mer krister
ciczi, det låter som tanten i butiken som skickat ett blommogram med en garderobsblomma till mig, stammen var rutten upp till den halva största stängeln, vilket: "alla garderobsblommor är, dom ser ut så där!". Shit, jag har aldrig sett nån så deformerad stackars växt nån annanstans iallafall... taskigt för de som beställt blommogrammet tycker jag.
kristerh
17-09-2004, 09:33
CITAT (Mia @ zon 3,17-09-2004, 09:58) Det finns speciell orkidénäring, men jag har använt samma som till andra krukväxter, bara mycket svagare. jag vågar inte ha vanlig blomnäring till mina, alla experter avråder eftersom det är "fel" näring o salter för orkideerna, jag tror inte att det är bra i långa loppet  man vill ju ha sin orkidee i många år. krister
GoSatta
17-09-2004, 09:34
Ja speciell orchidee näring är ju inte heller direkt dyrt. Påsen jag köpte på orchideehuset kostade 40:- och jag använder den till mina orchideer och alla andra växter och de känns som om den aldrig kommer att ta slut.
Thea, åter till dina två andra växter.  Lyckoklövern skräpar ganska mycket, blommorna mest. Bladen vissnar också och då bör man rycka upp det dåliga. Man snurrar stjälken ett par varv och rycker upp såväl vissna blad som vissna blommor. Lyckoklövern vill ha jämn vattning för att växa och producera blommor, men det är ingen fara om man glömmer bort den ett par veckor och det har vissnat. Vattnar man återigen så kommer man snart att se de små bladen växa upp ur jorden. Däremot avskyr den ständig blöta. Bladen blir då gula och hänger och stjälkarna ruttnar. Dessutom kan knölarna i jorden ruttna bort - inte bra! Kristi Törnekrona har jag mindre erfarenhet av. Den har ju vassa taggar som du skriver. Använd en vattenkanna med lång, smal pip så går det lättare. Hur stor är törnekronan? Har du nån bild av den? Jag har för mig att törnekronan gillar jämn vattning liksom lyckoklövern och att den inte tål övervattning. Liksom lyckoklövern vill törnekronan stå ljust och soligt. Vad roligt för dig som har fått ärva så fina växter! Jag har en pigg mormor som har massor av fina, "klassiska" växter och jag kan avslöja att jag har knyckt ett å annat skott där (om man frågar sägs ju skotten inte ta sig enligt mormor i alla fall)!  Fast oftast har jag frågat henne ändå!  /Ann-Louise
Ah, nu upptäckte jag ju törnekronan och den där fjärilsrestaurangen hos dig!  Törnekronan ser riktigt mastodant och fin ut! Den där restaurangen går nog inte heller av för hackor! Lyser upp enormt mycket! Måste väl va en slags kaktus? /Ann-Louise
Här finns en bra site med information hur man sköter om sin orkidé, Orchidéhuset
Tack för tipsen Lolo!! Och tagguschlingen (törnekronan) är ganska stor ja... Man ska tydligen kunna böja in grenarna för att forma till den, och klippa dem med.. men den är riktigt jobbig att ha att göra med. Krävs nog nån form av ogenomträngliga superhandskar. Ja, det är synd att kasta så fina blommor så det var jätteroligt att få dem, men hade hellre haft lilla goa tanten vid livet. Men så är ju livet. Hoppas nån får ärva dom här efter mig när jag dör (om en sisådär 60 år förhoppningsvis  )
nä.. fjärilsrestaurangen är en echinacea tror jag (sån där förkylningsblomma  ). Står vid mammas husknut.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|