Full version: Sötpotatis
eva-louise, S-Halland
Har köpt en sötpottis på det nyöppnade Plantagen i Halmstad. Hur sköter man den. Kommer det att växa "potatisar under den eller? wacko.gif
abborrmaster
hmm... Du kunnde väl köpt en sötpotatis o skurit en bit som du låter stå o grodda sen?

Men annars så e det sant.... Man får lixom leka med den i hink eller varmbänk eller nåt sånt... För friland e kört!
Ingrid på Västkusten
Tja - den ser fin ut i ca ett år sedan skrumpnar potatisen och dör. Jag har odlat den själv - som prydnadsplanta - helt ok som en sådan, skötsel som en vanlig krukväxt, vita flygarn och bladlössen älskar den tyvärr,

Hälsar ingrid
andreasrocen
Jag hade en sötpotatis i växthuset i somras. Jag band upp den på en spaljé och den växte jättebra! På hösten tog jag upp den och lade den i torv som dahliaknölar, får se i vår om den klarade sig! Om du vill få den att bilda sidoknölar måste då täcka jorg över "stjälk" eller vad det nu heter, kupa kanske det kallas. Plantera den horisontalt till hälften i jord så börjar den snart skjuta skott. Mycket odlingsnöje!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon