KåWe
hej!

läste idag i ett nr av hem ljuva hem trädgård:
"...optimalt ph värde är 6-7 men även lägre värden kan gå bra om jorden är rik på mullämnen och närsalter. Rosor trivs inte på kalkhaltig mark med ph kring 8."

undrar nu....varför trivs rosor så ypperligt på gotland om dett aovan är riktigt?? såvitt jag förstår gällde texten ovan rosor i allmänhet. jag har alltid trott att rosor gillar kalk...
/k
Åsa, mälardalen zon 2
Jodå det stämmer att rosor kan få problem ifall det är alltför mycket kalk i jorden då kan de få kalkkloros (bladnerverna är gröna men bladen kan bli lite gulvita). Men annars så är inte rosor så enormt känsliga och det finns en himla massa olika sorter som trivs på olika ställen så man brukar kunna hitta en ros för alla lägen och jordar. +Klimatet på Gotland kan nog också spela in i hur bra de trivs, gotland har lite annat klimat än vad övriga sverige har.

Här kan du läsa lite om plantering mm. på rosensällskapets hemsida:

http://www.svenskarosensallskapet.org/index.html

Själv odlar jag rosor i jord med lågt pH och mina rosor trivs hur bra som helst och har inte speciellt mycket svampangrepp (har även läst att rosor i lite lägre pH inte brukar få svamp så lätt)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon