I maj köpte jag en vinranka - ca 50 cm hög. Hon ( det är en hon) hamnade i en tunna på verandan och växte med en otrolig fart - rankor 4-6 meter långa - massor av blad - imponerande. Men så fick jag veta att hon skulle må bättre av att bo ute så i dag har hon planterts om - rankorna som var intrasslade i diverse är avklippta och jag hoppas allt skall gå bra - tycker lite synd om henne - det blåser och är kallt ute.
Någon som har erfarenhet av vinrankor????
Bor på västgötaslätten - där det kan blåsa rejält.
Det låter som en staketdruva, då de oftast växer snabbare än de europeiska. Jag hoppas att du inte klippte i något som var förvedat, då den kan blöda(det är inget stort problem nu, då det håller på att bli höst, och snart så slutar rötterna att pumpa upp sav i växten, så i värsta fall så skadas plantan bara lite av det, om du nu gjorde det). Den tål ganska kraftig blåst, bara den har något stabilt att klänga emot. Nu i vinter så får du täcka rötterna kring plantan, så att rötterna inte fryser(plantan klarar kanske mellan 20-40 minus, beroende på sort, men rötterna klarar inte alls så mycket, och eftersom rötterna kanske inte har hunnit söka sig så långt ner än, så kan täckning vara att föredra nu första vintern).
Den tål kraftig beskäring, så du behöver nog inte vara orolig för att den ska skadas av att du klippde den.