lena.g
Hej alla duktiga smile.gif
Jag har satt frön till chokladpaprika och bananpaprika alla plantorna har kommit upp fint och det är mycket frukt på dom. Chokladpaprikan är förmodligen mogen när den är chokladbrun... men.. vilken färg ska bananpaprikan vara, just nu är den ljust gul nästan lite limefärgad wink.gif
Är det nån där ute som provat så svara gärna.

hälsningar Lena i Umeå
ifibi
Är det denna, Kanske?

kantarell
Jag får nog inte räkna mig som duktig paprikaodlare och borde därmed inte svarat på det här inlägget men kan inte låta bli att hänga på ett par funderingar.

Det är nämligen så att jag också sådde chokladpaprika i våras och har nu två plantor kvar själv. Det där med skörden är det dock lite si och så med: på den ena plantan finns det en grön frukt som i storlek är som en valnöt för närvarande. Det är allt! Då jag bor i lägenhet har jag haft plantorna i relativt små krukor inomhus hela sommaren. Hur har du gjort? Har du/någon annan något tips för att den paprikan som finns ska hinna växa till sig och mogna innan det blir för höstmörkt? Eller är det kört?

För övrigt har jag haft problem med några mycket små svarta djur (och deras larver) på bladen på både paprika och chili. Är det såpvatten som gäller mot det?

Tacksam för svar men glöm inte bort orginalfrågan i tråden för det! smile.gif
lena.g
Roligt att få svar... smile.gif

Bananpaprikan är förmodligen samma sort som på din bild, de ser likadana ut men mina är mer åt limehållet i färg så de är förmodligen inte mogna ännu.
Chokladpaprikan har mognat några frukter på varje planta, de är jättegoda mycket mildare än vanlig röd paprika och ibland vill man ju ha det tongue.gif
Jag har odlat mina i växthus och det har gått trögt (solbrist) tycker jag men jag förstår att det är inget emot vad man tycker om man haft plantorna inne eller på friland.
Alla säger att det har varit mycket ohyra i år men jag har inte haft speciellt mycket, det som har hunnit komma har jag kunnat bryta av en kvist och kasta, jag har aldrig behövt ta fram såpflaskan i år. rolleyes.gif

Min teori är att plantorna har blivit friska och motståndskraftiga av att få nässelvatten som gödning de första 2 månaderna.
hälsningar Lena i Umeå wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon