Veganvarg
09-09-2004, 22:41
Hej!
Jag har en jättestor Pepinoplanta i en hink på uteplatsen.
Finns det nån chans att man kan övervintra den, eller är de bara ettåriga?
Om den går att spara, ska den då få vara som den är, eller klippas ner?
Mvh
/Ylva
Helen i Piteå Zon 5
10-09-2004, 07:10
Nejdå, du kan övervintra din planta ljust och svalt, jag gjorde det ett år.
Nej, jag klippte inte ner den utan lät den vara som den var. Den tappade blad under vintern men det kom nya till våren. Nu tycker jag inte att den var värd att spara (min åsikt) den gav mig inga frukter andra året men det gjorde sticklingarna jag hade tagit från den, men moderplantan var en fin "grönväxt". / Helen
Boel z4
10-09-2004, 08:01
Fick du nån frukt?
Dan i Nacka
10-09-2004, 09:03
Jag har klippt ner och övervintrat min planta svalt och ljust åtminstone två vintrar nu och det har gått bra.
I år har den haft ett kraftigt angrepp av spinn.

(som den verkar vara lätt mottaglig för) men efter intensiv behandling blev jag av med dem och plantan är nu stor och fin igen och blommar.
Det lär ju inte hinna bli någon frukt i år förstås men den har gett frukt tidigare.
Vänliga hälsningar
Dan
Veganvarg
12-09-2004, 17:11
Vad är bäst tror ni, att jag har den inne i min lägenhet (ca 22 grader) eller att den får står i mina föräldrars garage... (ca 5-8 grader och inte så jätteljust)?
Vill ju att den ska må så bra som möjligt!
Dan i Nacka
12-09-2004, 18:12
Pepinon vill ha hög luftfuktighet så att ha den varmt under vintern tror jag inte är så bra.
Satsa på garaget och ställ den så ljust det går.
Vänliga hälsningar
Dan
Ingrid på Västkusten
15-09-2004, 07:00
Nått mitt emelann rå potatis och melon.
Jag fick en planta i våras men den är lika stor nu som då d v s liten och spinkig, jag ställde den ute då den hade så mkt spinn inne att jag fick spatt.
Hur får man den stor?!? Gödning verkar den inte svara på heller....
Dan i Nacka
15-09-2004, 07:33
Hej Ingrid!
(Roligt att se dig i farten igen.

)
Jag gav min svårt spinnangripna planta en sista chans och dränkte den i Weibulls "stop" och det funkade långt över förväntan. (har tidigare försökt med bl a Provado+ m m utan att få någon långvarig effekt)
Kanske var det i det här fallet bra med "oljan" för plantan har nu varit spinnfri i ett par månader vilket jag tror är rekord.
Nu har plantan blivit riktigt stor utan att jag ens planterade om den.
Den har förstås fått Hasselfors bevattningsgödsel.

Vänliga hälsningar
Dan
Ingrid på Västkusten
15-09-2004, 11:11
Jaha - där fick jag - hihihihi ! Måste vara någe annat fel på min planta få se om jag törs övervintra den.....spinnmedlet jag har bet susen!
Hur fick du tag på "Stop":et?
Dan i Nacka
19-09-2004, 18:44
Den hittade jag hos Hortus. (i Nacka)
Ahh...lite lång för mig att åka...men man kanske kan skicka efter det på internet?
Är det någon förresten som har en bild på hur en pepinoplanta ser ut?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.