Full version: Balsampäron
e_sedell
Det här läste jag på en sida;

"BALSAMPÄRON

Momordica charantia

Balsampäron får inte förvecklas med balsamäpplet (Momordica balsamina). Den tillhör ursprungligen den gamla världen men odlas nu i alla länder med tropiskt eller subtropiska klimat. Den odlas även i drivhus i länder med kyligare klimat.

Den är först och främst en läkeväxt; den används till allt från hudkräm till dysenteri. Den omogna frukten kan i nödfall användas till födoämne medan den mogna är mycket giftig.

Ett avkok av roten används i centralafrika som abortframkallande medel, men den används även som euforiserande medel.

l mellanamerika används ett avkok av bladen till exakt samma sak. Den finns att köpa i Mexiko"

Och det här på en annan sida;

Bittergurka, Momordica charantia, är nog helt okänd i den svenska mathållningen. Den är en ettårig klätterväxt i alla de tropiska och subtropiska trakterna. I Indien och Ostasien är den en viktig basvara i matlagningen, ungefär som potatis hos oss.

Som synes skiljer sig informationen en del, vilken ska man lita på?
Åsa, mälardalen zon 2
De här är vad som står i kulturväxtlexikonet:

Momordica balsamina = Balsamgurka
Momordica charanthia = Bittergurka

I den första länken har man nog kanske direktöversatt namn på växterna från något annat språk eller så har man använt några gamla namn på växterna. Söker man på Momordica charanthia och engelsk text hittar man att den benämns med flera engelska namn ex. Balsam pear, Bitter gourd, Bitter melon, African cucumber, Cerasee
e_sedell
Okej, jag har frön från Impecta, dom kallar den för balsampäron. Men vågar jag äta den?
Åsa, mälardalen zon 2
Växten finns med i Frukt och Gröntfrämjandets lista på vilka frukter och grönsaker som kan förekomma i butiker i sverige och på bilden ser den ut såhär.

och här kan du läsa om den: http://www.fruktogront.org/produkter/asp/a...mall.asp?ID=354

Omogen bör det gå bra att äta frukten skörda den när den ser ut ungefär som på frukt och gröntfrämjandets hemsida.
e_sedell
Nu blev jag osäker, för i Impectas katalog så ser den inte alls ut så där. Där är den vit. Slog upp katalogen och läste lite om den nu också, det står så här; "Klängväxt från Västindien. Djupt femflikade blad. Ovala, vita frukter som övergår i orange, vilka täcks av små knölar i ordnade rader. Ingår i orientalisk matlagning." Jag gjör bedömnngen att jag kan äta den.... omogen
Åsa, mälardalen zon 2
Undrar om impectas bild stämmer, i boken odla orientaliskt (av Lena Israelsson)är bittergurkan också grön (kanske impecta har någon namnsort även om de inte har satt ut ev. namn).

I boken står det att växten odlas som gurka, mycket köldkänslig tål ej temp. under +10 så det är växthus el. liknande som gäller, plantera ej ut för tidigt. Växten kan behöva handpollinering. För att förbättra smaken på frukterna täcker man dem med papper de sista dagarna. Ofta skördar man när frukterna är ca. 1dm långa. Frukterna behöver inte skalas men man brukar ta bort kärnorna innan den tillagas. Frukten är ganska bitter och uppskattas inte alltid av västerländska smaklökar. Även späda blad och skott ska kunna användas i matlagningen enligt boken. Utvecklingstid 120-140dagar.
e_sedell
Det kan nog mycket väl vara så. Är boken odla orientaliskt bra? Jag tänkte köpa någr böcker på rean....
Åsa, mälardalen zon 2
Japp boken Odla orientaliskt är mycket bra. Det var dock ett tag sedan jag såg den ute i handeln och hos internetbokhandlarna, men den bör gå att låna på biblioteket ev. via fjärrlån ifall biblioteket inte har boken. Överlag så brukar Lena Israelssons böcker vara mycket bra, hon har skrivit flera stycken. Hennes bok Handbok för köksträdgården vet jag ska finnas på rean till ett mycket bra pris.
Ingrid på Västkusten
Ja den är SUPER - ännu mera SUPER är den första bibeln om odla orientaliska grönsaker av Joy Larkcom - på engelska - mycket mera info och bra skötselråd i den. Rekommenderas varmt!

Även hennes bok Salats for small gardens - kostar ca 6 engelska pund är något av den bästa - innehåller mycket mer info är Köksträdgrden i ett mycket mera kompakt format.......om man kan komma över att den är på engelska. Jag föredrar att kunna ta med mig böckerna UT - springa in och kolla om man helt plötsligt är osäker är ingen hit.

Det verkar som om Orientaliska Grönskaer ahr dykit upp hos bokhandlarna igen här i Gbg - KÖP den- Mkt bra odlingsinfo i den!

Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon