råse-marie
Skrev till brutala blommors hemsida med lite frågor fick inget svar utan bara en fråga tillbaka om jag köpt blommorna där???? mad.gif
Vet iallfall att jag aldrig skulle få för mig att köpa en blomma där efter ett sånt sätt ....synd för det är ju så roliga växter.

Men nu kära Odla vänner frågar jag er och borde väl gjort det från början wub.gif wub.gif wub.gif .

Gubben fick en sån liten flugfångare ( Den vanligaste sorten om ni vet vilken jag menar unsure.gif )
Nu undrar jag hur ska vi få den här att överleva vad äter dom på vintern när det inte finns flugor .... unsure.gif ska man samla ihop ett förråd och mata dom smile.gif
Behöver dom växtnäring ? och ska dom stå på ett fat av vatten ?
Gillar dom att duscha?

Jag blev så förtjust att jag har köpt 2 sorter till av köttätare.
Bilder kommer senare på min hemsida.
Fialotta
Det är Adrian som är medlem här
som nog är ute o reser med blommor just nu...prata med honom
senare så får du nog svar smile.gif
pejori
synd att du blev så dåligt bemött sad.gif sad.gif
har tyvärr inga bra erfarenheter av köttätare unsure.gif unsure.gif
mina bara dog fast dom fick mat och mycket vatten wub.gif wub.gif
Fenja
Jag skrev till Brutala Blommor och frågade om de hade den "äkta" vildväxande tätörten och att jag i så fall gärna vill ha en sådan... Det är längesedan och jag har inte heller fått något svar...
Mvh
Fenja
Tapio
Halaj!

Jag var på nån trädgårdssammankomst på Trädgårdsföreningen förra året. Brutala blommor hade ett stånd där. Handlade en såndäringa flugätare. Den där sorten som ser ut som en grythandske med ögonfransar på. Efter några veckor tyckte jag att den såg lite ledsen ut så jag planterade om den i en större kruka. Jag använde påsen med torv som jag köpte från BB. Den stendog. På fläcken. Tog två dagar.

En kompis köpte också – vid samma tillfälle - en köttätare, fast en annan sort.
Hon mailade lite frågor till BB om skötsel. Inget svar.

Så mina erfarenheter är inget vidare med vare sig BB eller deras produkter.

//T
Kaa
Tror att du ska vattna med regnvatten eller köpa destilerat vatten.
Dom tycker inte heller om kokt kranvatten.
Hoppas jag har rätt.
GoSatta
nää det är väll kalket som dödar dom och det är ju rätt svårt att koka bort =)
Ina
Testa att bli medlem på Svenskt Carnivorforum och fråga där. Där finns det folk som kan det här med köttätare!! rolleyes.gif
Anders zon 1
De flesta köttätande växter är näst intill omöjliga att klara någon längre tid i våra varma, torra inomhusmiljöer - man behöver i princip ha växthus för att de ska trivas. En lösning kan vara ett miniväxthus på fönsterbrädan, men det är inte säkert att det fungerar eftersom det kan vara svårt att hålla en någorlunda stabil miljö i ett så litet växthus (t ex för varmt och dålig ventilation kan leda till röta och andra sjukdomar). Att många arter hör hemma i mycket näringsfattiga mossmiljöer med lågt pH gör heller inte skötseln lättare. Och de arter som inte kommer från tropikerna behöver dessutom svalt och ljust på vintern, och det är ju inte alltid så lätt att fixa. Har själv tagit död ett flertal venusflugfällor och kannväxter innan jag gav upp..... Kan tillägga att köttätande växter inte är beroende av att bli matade med insekter eller dylikt. Att de blivit köttätare beror på att deras naturliga växtplatser finns i kvävefattiga miljöer där växterna skaffar extra kväve genom att fånga insekter. I odling är brist på kväve oftast inget problem. Istället kan det vara risk för att man "matar ihjäl växterna" eftersom för mycket ruttnande "mat" kan leda till att växterna får bakterieinfektioner och också ruttnar.

Det är ju väldigt lätt att bli fascinerad av dessa växter och många impulsköper dem utan att veta något om skötseln, vilket ställer extra höga krav på säljarna. Tycker nog att det är högst tveksamt att utnyttja "häftighetsfaktorn" hos köttätande växter och sedan sälja dem som prydnadsväxter utan att tydligt och klart informera om hur pass svårskötta de flesta av dem egentligen är.

Anders
adrian
Hejsan!
Jag har rätt mycket att göra, så jah KAN helt enkelt inte svara på alla mail ang. skötsel av växter...
Butiker säljer även en del av dessa och jag tycker faktiskt att DE bör hålla med en sådan service att de kan ta reda på lite som tex deras namn och skötsel...
(Det får man ju när man handlar allt annat...).

HAR man handlat av B-B så FÅR man skötselråd + telefonsupport eller vad man nu ska kalla det...

ALLA växter är INTE odödliga och det vet vi alla, vissa dör tyvärr.. unsure.gif

Men oftast så har det en naturlig förklaring, och i de flesta fall som jag har stött på så är växten INTE alls död utan vintervilan har inträtt.

Ibland är det så att den får en chock av omplantering eller miljöombyte...

Skulle jag svara på alla som mailar så skulle jag inte ha tid med familjen och allt annat som jag värdesätter...

B-B är håller jag på med på min fritid några dagar i veckan..

Visst vill jag hjälpa till med skötseln men det är omöjligt för EN person att svara på alla i sverige som undrar... wacko.gif
råse-marie
Nu var det så att vi fått växten i present och jag trodde i min enfald att man kunde fråga ER som har en butik !

Du har nu skrivit 3 mejl 2 till mig och här på odla utan att svara på frågan blink.gif blink.gif blink.gif ehhh! wacko.gif

Ett tips skriv på hemsidan att FRÅGOR UNDANBEDS så slipper du få skrivkramp och slösa på din tid!!!!!
wink.gif

Jag tror säkert att jag kan gå till butiken och fråga men IBLAND är det ju så bekvämt med en dator och mejla istället.
Susanne i Linköping
Adrian har i alla fall svarat mig på en fråga en gång, fast det var ett tag sen. Ambitionen finns nog att hjälpa alla men han måste ju ha ett liv också.

Min Venus har jag haft i tre år nu, vet inte om det räknas som länge men jag har inget vidare gröna fingrar så jag är nöjd i alla fall. Min står i en självvattnande kruka av en typ som blir lite väl blöt för de flesta växter, men Venusen verkar trivas. Första vintern stod den i vardagsrumsfönstret (stora fönster i söder så det är ljust), där blommade den mitt i vintern. De två senaste vintrarna har den stått i kolonistugan i några plusgrader, det tycks gå bra. I sommar har jag släppt ut den på grönbete, fortfarande i den självvattnande krukan.

Och den får nästan bara regnvatten att dricka. Men den borde verkligen planteras om, för den har en pyttekruka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon