Full version: Höstblommor!
Ulle
Vad har ni för tips på höstblommor som står sig ett tag och som jag kan plantera i min stora gjutjärnagryta?

Tidigare har jag plantera ljung, men finns det något annat som står sig ett tag och som tål lite frost?

Krysantemum - hur tåliga är de mot frost?
kristerh
Krysantemumen tål lätt frost men inte under längre tid, den vill stå kyligt så den skulle nog trivas i krukan. Varför inte någon barrväxt? de finns i olika storlekar o färger...
krister
Ellebo
Blanda gärna olika sorters växter t.ex lågväxande gräs, ljung, hängande murgröna- nu står det still kommer inte på mer men gå till ett gardencenter och blanda friskt! rolleyes.gif
Ulle
En barrväxt var ett bra förslag! Tror ni att den kan klara vintern i krukan? Krukan är ganska stor ca 60-70 cm i diam. och ca 35 cm djup.

Hur klarar sig murgröna mot kyla? Jag skulle vilja ha något som står sig ett tag och inte vissnar efter första frosten.
kristerh
CITAT (Ulle @ 10-09-2004, 12:16)
En barrväxt var ett bra förslag! Tror ni att den kan klara vintern i krukan? Krukan är ganska stor ca 60-70 cm i diam. och ca 35 cm djup.

Hur klarar sig murgröna mot kyla? Jag skulle vilja ha något som står sig ett tag och inte vissnar efter första frosten.

En barrväxt bör klara det bra om den inte torkar ut och inte blir bränd av solen, fast jag har mina stående i solen (det är inte mer sol än nån timme om dagen på vårkanten) wink.gif tror att det är samma sak med murgrönan
får inte torka ut och inte stå i solen.
krister
magiana
Kom direkt att tänka på silverek. Rätt vanlig förståss och kanske inte så upphetsande, men håller sig fin länge.
Sylvia
Här har jag gjort några krukor med hörsfägring. Kanske en ide?
Höstfägring
Ännu senare på vintern har jag kvistar av olika barrväxter som piggar upp:
Vinterfint
Helena på Lambarö
Va! är inte lysingen jag köpte som 'Höstfägring' perenn? Trist... wink.gif

//H
Sylvia
CITAT (Helena på Lambarö @ 10-09-2004, 22:01)
Va! är inte lysingen jag köpte som 'Höstfägring' perenn? Trist... wink.gif

//H

Hos mig var den inte perenn... sad.gif
Helena på Lambarö
Falsk marknadsföring. Var ute och tittade på lappen och där står det att den är en 'tålig perenn'. Ja ja, tiden får utvisa vad som händer med dem. unsure.gif

//H
Ewa L
Om det är Vitlysing, Lysimachia cletroides, som ni pratar om är den i högsta grad perenn hos mig. Jag har den dock inte i kruka, utan nedgrävd i rabatten. Fin är den i alla fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon