Full version: Ruttnande kaktus
miss piggy
Vad händer med mina kaktusar????

De såg ut som "vanliga" gröna kaktusar med vassa taggar och de växte fyra stycken tillsammans. Ca 1 dm långa och lite "knubbiga".... (Vet inte namnet på dem).

De har nu filmen "V" liknande smörja i sig. Det liksom bubblar där inne, är vätskefyllt och slimigt och spricker när man rör dem. Man kan nog säga att de är genomruttna.... wacko.gif

De har stått i en hylla i ett rum i söderläge. Rätt skuggigt men ändå ljust. Jag vattnar dem först när de är torra. Bytte kruka på dem i sommar o sedan dess har det barkat utför....

Någon som vet varför det blir på detta viset?

Mvh Miss Piggy
pejori
hm. sleep.gif vad planterade du dom i? wink.gif
om du satte dom i vanlig blomjord så kan det vara orsaken till ditt problem unsure.gif
dom gillar inte ren blomjord. vattnade du dom efter omplanteringen? huh.gif
isåfall är det för mycket vatten som är orsaken. även om dom tillsynes ser torra ut så finns det lite väta kvar nere i jorden. ohmy.gif
har gjort samma misstag med mina, så nu får dom vatten var tredje vecka ungefär wub.gif wub.gif
mina ruttnade också wub.gif
miss piggy
Tack för ditt svar!

Jag planterade dem i kaktus och plantjord. Säkert vattnade jag dem direkt efter plantering. Räcker det alltså att vattna kaktusar så sällan som var tredje vecka? Jag gör det åtminstonde en gång i veckan... Är kankse lite väl ivrig...... wub.gif
pejori
japp det räcker smile.gif smile.gif
felet var nog att du vattnade för mycket vid omplanteringen wub.gif wub.gif
kaktusar ska rota sig FÖRST innan man vattnar.
dom kan annars inte ta upp vattnet och därför ruttnar dom laugh.gif
Fenja
Gör du så med Epi med, Pejori? I så fall har jag nog tur som en tokig... hittills!
Mvh
Fenja
miss piggy
Attans! Då finns nog felet där.

Min Agave är också påväg att ruttna bort. Antar att det är samma sak där. Det känns så fruktansvärt att de min älskling tyna bort... sad.gif ....

Vet ni om det finns någon räddning då en Agave börjar ruttna? De tjocka bladen ruttnar nedifrån och klättrar upp mot "kronan" och det går snabbt...Hittils har jag lossat alla de dålga bladen men de blir bara fler hela tiden....

Så här såg den ut när den var frisk, mindre dock....

http://www.desert-tropicals.com/Plants/Aga...croacantha.html
pejori
kapa toppen!!! låt den ligga och torka någon dag, och sätt om den igen så kommer den förhoppningsvis att repa sig wub.gif wub.gif
miss piggy
Å snälla Pejori!

Hur ska jag göra då??

Stammen är som en "annanas", hur kommer den att överleva utan rötter?

Går den att rädda blir jag såååå glad! wub.gif
pejori
ta upp plantan ur jorden och börja att plocka av bladen nerifrån tills du kommer till frisk del.
så ser du var du kan kapa den.
den får sedan nya rötter när du sätter om den del som är frisk.
det räcker med en ytterst liten stammdel
stötta den med ett par tandpetare så den inte tippar.
spraya ytan lite lätt nån gång, när den har tagit sej ser du i mitten när det dyker upp nya blad där. vattna den ytterst sparsamt så överlever den
jag doppar min och låter den rinna av var tredje vecka, det räcker.
har den börjat att ruttna från mitten är det värre. sad.gif sad.gif
miss piggy
Jag gjorde som du sa men gjorde det tyvärr försent. Den hade hunnit ruttna ända in stjärnan.... Tråkigt för nu har jag ingen Agave längre.... sad.gif
pejori
tråkigt att du inte han sad.gif sad.gif
du får börja om med en ny wub.gif wub.gif
hoppas att det går bättre med den rolleyes.gif
miss piggy
Tack för alla tips!

Jag får köpa mig en ny helt enkelt. Tyckte väldigt mycket om min Agave. Den var väldigt speciell wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon