uno
Undrar om jag kan ställa denna fråga i detta forum. Jag får se om Du eller någon annan har ett svar.

Hur många % luftfuktighet skall eftersträvas i en bostad. Frågan avser ej växternas trivsel.
pisanggoreng
man bör inte ha över 70% i varje fall.

///
TeliaNet
skulle tro på, som vi har det, 30-40%
wolkenkrabber
är det skadligt med hög luftfuktig het eller? mitt rum på vintern vattnar jag alltid på fat varjedag för ja brassar på elementet för högsta så självklart blir det "hög" luftfuktig het i mitt rum är det skagligt? ja skulle itne tro att det är mögel risk precis, men kanske blidas nå gifter eller nått annat störigt
TeliaNet
det kan bildas mögel och kanske till och med tapeterna lossnar.
Anna i Örsjö
Vi har luftfuktighet som pendlar mellan 65 och 75 % beronde på årstid. Ingen mögel och inga tapeter lossnar. laugh.gif Vi besväras inte av torrhosta eller rossliga luftrör. biggrin.gif biggrin.gif Det är när hög luftfuktighet kombineras med dålig ventilation och ojämn uppvärmning som problemen med mögel kommer. För låg luftfuktighet kan ge halsproblem, t ex ont i halsen när man vaknar på morgonen som går över efter ett tag.

Anna i Örsjö
Hannele
Vi sänkte temperaturen någon grad och hela familjen slutade att hosta av den torra luften.
Agata R
Kära Uno och Hannele! Jag skall bara säga att jag inte vet hur hög luftfuktighet det skall vara i en bostad. Men jag besvärades så hemskt av torr hals och en eländig hosta, att jag blev tvungen att försöka åtgärda problemet. Jag samlar på ytterkrukor som ser ut som djur, ni har säkert sett sådana krukor någon gång, dom vattenfyller jag och placerar ut lite varstans i hemmet. Sedan jag började med detta så är mina besvär borta, jag vet fortfarande inte hur hög luftfuktigheten är, men det blir nog lagom skall ni se. Barnbarnen har akvarium på sina rum, det mår både dom och växterna bara bra av.
M.v.h. Agata R
*Felix matte*
Ang. skålar med vatten och vattenbehållare som hängs på värmeelement.

Jag har av läkare blivit avrådd och varnad att absolut inte hänga behållare på element och att byta vatten i ev. skålar morgon och kväll.

Det börjar växa "saker" i vattnet efter ca 12 timmar och efter 24 tim. finns en hel armé som sprider bakterier... förklarade han.
Agata R
Kära Agneta! Jag är snart 80 år fyllda och inte har jag tagit skada av att det stått krukor med vatten i runtomkring mig, blommorna mår bra och kattorna är nöjda över de extra vattenhålen dom hittat. Min hälsa har blivit betydligt förbättrad sedan jag började med mina krukor, ingen torrhosta på morgonen. Det är klart att jag inte byter vatten varje dag, men var tredje blir det nog, inte har jag farit illa av det inte. Du kanske bor så till att det inte är så rent vatten i dina ledningar, vad vet jag? men visst håller jag med dig Agneta, man bör nog byta vatten minst en gång om dagen för att undvika eventuella bakterier. Jag får försöka att bättra mig på den punkten, så jag kan ha min hälsa kvar i fortsättningen.
M.v.h. Agata R
*Felix matte*
CITAT (Agata R @ 10-09-2004, 20:51)
Kära Agneta! Jag är snart 80 år fyllda och inte har jag tagit skada av att det stått krukor med vatten i runtomkring mig, blommorna mår bra och kattorna är nöjda över de extra vattenhålen dom hittat. Min hälsa har blivit betydligt förbättrad sedan jag började med mina krukor, ingen torrhosta på morgonen. Det är klart att jag inte byter vatten varje dag, men var tredje blir det nog, inte har jag farit illa av det inte. Du kanske bor så till att det inte är så rent vatten i dina ledningar, vad vet jag? men visst håller jag med dig Agneta, man bör nog byta vatten minst en gång om dagen för att undvika eventuella bakterier. Jag får försöka att bättra mig på den punkten, så jag kan ha min hälsa kvar i fortsättningen.
M.v.h. Agata R

wub.gif Önskar dig och katterna ett fortsatt gott liv. wub.gif
Joodå... mitt vatten är så rent som kranvatten kan vara. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon