Björkhagen
10-09-2004, 13:53
Jodå...
natten till torsdagen hade vi frost hemma i nordvästra skåne, bara -0,5 grader, men tomatplantornas blad är ändå bruna...
Som tur var hann jag plocka in mina känsligaste växter som jag har i kruka.
Eftersom vi har så vackert väder får vi väll stå ut med frost och stjärnklara nätter...
Hoppas bara att plommon och äpplen hinner mogna innan det fryser ordentligt. För två år sedan hade vi nästan -10 grader i slutet av september ...alltså om två veckor.
Har det frusit hos er ännu?
/Björkhagen
andreas i uppsala
10-09-2004, 14:42
+4.5 som kallast i september, ingen frost här sedan april

och enligt SMHI's kartor ska första frosten först komma i oktober här i mälardalen så det blir alltså 5 månader utan frost

8.5 som kallast i natt och stjärnklart
Ingen frost hos mig i Luleå ännu och tomatblasten är fortfarande grön. Men det var bara +2,5 grader i natt...
TeliaNet
10-09-2004, 15:04
200m härifrån var det ca 5*C, måste tillägga att jag bor på en kulle som är omkr 350 m ö h.
i ett litet samhälle 2 mil bort hade det varit frost.
kerstin z5-6
10-09-2004, 15:22
wolkenkrabber
10-09-2004, 15:30
ingen frost här än, plockade sävsta holms äpplena ida, ska vänta med åkerö till sista studen, plommonen plockar jag lite efter som, perlagonerna e fortfarande ute dom med i östersund, Storsjön hjälper til latt hålla frosten borta
magiana
10-09-2004, 19:37
Ingen frost här heller.
Ingen frost än,2,5° som lägst.
*Felix matte*
10-09-2004, 21:09
Ingen frost ...1° som lägst hitintills.

(Kiruna Norra Lappland)
Just nu 7°
Ingen frost här heller, zon 4!! Men den hälsade på i grannbyn....
Mvh
Fenja
Anders zon 1
10-09-2004, 22:50
Ingen frost här i sydvästra Skåne än. Det var dock inte så långt borta samma natt som det frös hos Björkhagen. Tempen kröp ner mot ca 5 grader som lägst den natten - ovanligt kallt för att vara så tidigt i september. Frosten får gärna dröja någon månad till!
Anders
netaave
10-09-2004, 23:24
Ingen frost i Björklinge heller, men bara 3,8 häromnatten.
Ingen frost i Vännäs heller än så länge. Mina pelargoner och passionsblommor står fortfarande utomhus och verkar trivas! Som lägst hade vi nyligen strax över 0 grader.
Det här att ni hade frost i Skåne - vad styrs det av? Frost är väl vanligare i en växtzon med högre siffra, eller? Någon som vet?
/Ann-Louise
Ingen frost i södra Norrbotten, vi har just nu +7 grader (kl 01.15 ).
jessica zon6
11-09-2004, 05:29
för två veckor sen var det frost här i boden,likaså i början på veckan kröp det ned under nollstrecket
mvh
jessica
andreas i uppsala
11-09-2004, 12:18
Bara för att du har högre zon betyder inte det att frosten kommer tidigare. Bor du vid havet eller vid någon stor sjö så är det lugnt. Bor du högt över havet eller har Berg runtomkring dig ja å är chansen avsevärt mycket större att du får frost långt tidigare än resten.
10.7 här som lägst i natt
Smekajsa
11-09-2004, 14:42
Hos mig har det inte varit frost ännu
den lägsta tempen var 0,5 + grader för någon vecka sedan
Kallaste hitills har varit 3,5grader här, och vissa växter tror att det är vår, med tanke på sommaren och att det har varit varmt här i början av augusti, och än så länge nu i september(har som varmast varit 23grader igår, och idag var det 21-22grader och småsoligt, då det egentligen skulle varit 18grader och regn...(vid kl 14, samma tid som de säger vädret för på tv).
Ingen frost i Sthlm syd, men det måste ha varit nere på +3 eller något natten till torsdag. För dahliorna fick sig en knäpp på nosen. Leanderklockorna tvärdog och squashen är vingbränd... men ikväll har vi ljuvliga +15 kl 22.00!
andreas i uppsala
12-09-2004, 00:00
över 19 grader klockan 20:00

En härlig kväll för kultur natten. Jusyt nu kl 01:30 är det 16.1 grader ute
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.