Jag undrar vad man kan göra för att förhindra att mitt 30 år gamla körsbärsträd ska spricka sönder i stam och grenar?
Trädet blöder koda lite varstans bl.a. i dessa sprickor.
Jag har hört att man kan åtgärda detta genom att beskära rotsystemet något för att minska trycket ovan jord. Stämmer det och i så fall hur går man till väga?
Rotsystemet är väldigt kraftigt på ena sidan av trädet.
Mvh, Stig Larsson
Grattis- Ditt träd höll i 30 år. Mitt körsbärsträd började stamspricka redan 4e året. Sådant händer, säger trädgårdmästaren. Inget att göra något åt.
Åsa, mälardalen zon 2
10-09-2004, 14:07
Trädet har Gummiflöde och det går tyvärr inte att stoppa. Gummiflöde kan bero på många olika saker exempelvis dålig dränering, trädet har fått frostsprickor av vintern, dålig avmognad inför vintern, man har beskurit för hårt, man har beskurit vid fel tidpunkt, trädet kan ha någon bakterios eller svampsjukdom.
Som du ser är det många olika faktorer som kan ge Gummiflöde och ofta kan det vara en kombination av flera saker. Gummiflödet tar sakta död på trädet men det kan ofta leva ganska många år och ge frukt med sina skador så låt trädet vara kvar och ge frukt och ta bort det sedan när antalet frukter minskar. Plantera gärna ett nytt träd någonannanstans i trädgården som kan ta över när det gamla tas bort. Körsbärsträd har ofta inte så enormt lång livstid så det brukar vara bra att plantera nya träd med jämna mellanrum och ta bort de gamla.
Frostkänslighet som leder till barksprickor och gummiflöde har många orsaker som Åsa skriver. Om du brukar kvävegödsla gräsmattan eller rabatter i trädets närhet så hjälper det trädet att upphöra med detta. Om du brukar beskära trädet så hjälper det att upphöra med detta också. I övrigt kan man förlänga livet på träd genom att vattna vid torka med vattenspridare och att gröngödsla, men 30 år börjar bli en hög ålder för körsbär.
Om du planterar ett nytt träd: E-märkta fruktträd får mindre ofta frostskador och problem med gummiflöde.
http://www.eplanta.com/sida_1_15.asp