GoSatta
Kanske inte rätt forum men ändå.

Trädlevande ormbunkar (epifyter) hur får dom i sig vatten? om jag har förstått det rätt så har dom ju inte riktigt samma slags rötter som orchideerna som suger åt sig all fukt utan dom tar in fukt med bladen? stämmer det? Dom storvuxna epifytiska ormbunkarna jag har sett har ju VÄLDIGT grova och träiga rötter som jag har svårt att förstå hur det ska komma in vatten i. Någon som vet? eller vet nån bra sida med info om trädlevande ormbunkar? Bromelior och orchideer är det jätte lätt att hitta info om men hittar inget om ormbunkar.
Nymphaea
Jag är verkligen inte 'påläst' om detta men har fått för mig att Bromelior m.m. har rötterna främst för att hålla sig kvar på platsen där de växer.

Precis som du säger fångar de nog upp vatten med bladen och tar in fukt den vägen...
GoSatta
Jo hos bromelior kan jag förstå det, deras blad skapar ju som små skålar där vattnet ligger (många vattnas så vet jag) Men omrbunken har ju ingen liknande "anordning". Om den nu endå tar in det via bladen borde det betyda att dom nog är väldigt svåra att hålla utanför ett odlingsskåp?

ingne som har/har haft ormbunkar i eller uanför odlingsskåp? Jag har en som är väldigt liten nu men kommer nog ganska snabbt växa ur mitt mini mini skåp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon