Full version: trdlevande ormbunkar.
GoSatta
Kanske inte rtt forum men nd.

Trdlevande ormbunkar (epifyter) hur fr dom i sig vatten? om jag har frsttt det rtt s har dom ju inte riktigt samma slags rtter som orchideerna som suger t sig all fukt utan dom tar in fukt med bladen? stmmer det? Dom storvuxna epifytiska ormbunkarna jag har sett har ju VLDIGT grova och triga rtter som jag har svrt att frst hur det ska komma in vatten i. Ngon som vet? eller vet nn bra sida med info om trdlevande ormbunkar? Bromelior och orchideer r det jtte ltt att hitta info om men hittar inget om ormbunkar.
Nymphaea
Jag r verkligen inte 'plst' om detta men har ftt fr mig att Bromelior m.m. har rtterna frmst fr att hlla sig kvar p platsen dr de vxer.

Precis som du sger fngar de nog upp vatten med bladen och tar in fukt den vgen...
GoSatta
Jo hos bromelior kan jag frst det, deras blad skapar ju som sm sklar dr vattnet ligger (mnga vattnas s vet jag) Men omrbunken har ju ingen liknande "anordning". Om den nu end tar in det via bladen borde det betyda att dom nog r vldigt svra att hlla utanfr ett odlingsskp?

ingne som har/har haft ormbunkar i eller uanfr odlingsskp? Jag har en som r vldigt liten nu men kommer nog ganska snabbt vxa ur mitt mini mini skp.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon