Karl-Gran Karlsson
Jag har en magnifik azalea (Azalea "Daybreak") som blommar med hrliga brandgula blommor p vren. Den r nu snart 15 r gammal men har nd inte blivit srskilt omfngsrik - cirka 1.3 meter hg och lika bred. Men senaste sommaren kom pltsligt ngra nya skott nere frn marknivn och formligen skt upp genom busken. Nr de var frdigvxta stod de nstan dubbelt s hgt som den ursprungliga busken (cirka 2 meter hga).

Just nu ser det lite mrkligt ut och jag undrar om jag kan skra tillbaka dessa skott s att det blir lite mer balans i busken. Busken str tillsammans i en grupp med sex stycken andra azaleor (lite yngre) och jag vill inte att den hr ldsta skall dominera fr mycket.

S, kan jag skra tillbaka och nr skall jag gra det? Har lst mig till att det kan gras tidigt p vren men jag vill grna ha det bekrftat av experter.
Dessutom, kan dessa rotskott precis som fr rosor vara av en annan sort nedanfr ett frdlingsstlle/ympstlle?

Ni kan ta en titt p denna azalea p min sida

KGs TrdgrdsGalleri

dr du hittar azaleorna under vrsektionen.

(Detta inlgg var infrt under sektionen Prydnadsvxter men jag repeterar det hr under Trd, Buskar och Hckar eftersom jag inte fick svar i den andra sektionen - kanske bttre lycka hr?)
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon