jessica zon6
Hur gör jag då jag vill sänka min zon... smile.gif
skulle behöva lite utförligare beskrivning än vad jag fick av gröna rum..hur gör ni?
upphöjd bädd i söderläge och lä förstår jag,men hur är det med jorden...
Kan jag blanda i grus eller sand i den ,eller ska gruset vara under eller över unsure.gif unsure.gif och vintertäckning:torra löv eller grankvistar?
Jag vill ju så gärna att mina blåsvinglar skall överleva vintern
rolleyes.gif rolleyes.gif

mvh
jessica
andreas i uppsala
En upphöjd bädd helt i sand och grus som sluttar åt söder sen en stenmur bakom och sen träd bakom muren. På vintern är det granris,löv och något vattenavstötande medel i värsta fall som gäller och sen mycket SNÖ!
jessica zon6
en liten undran. ska jag blanda i någon typ av gödsel ,eller gräsklipp över ,då sanden inte innehåller mycket näring? Snön är väl det ända jag inte behöver oroa mig om,för det finns det gott om... rolleyes.gif

mvh

jessica
andreas i uppsala
gräsklipp!
jessica zon6
Har läst lite om Åkerstedt metoden....
Är det någon som har erfarenhet av den...Jag har hört både ris och ros om den unsure.gif

mvh

jessica
KURT
Den fungerar nog för endel växter men det kanske inte räcker med gräsklipp till alla växter, sand/grus torkar också ut mycket fortare så man måste vattna oftare. Stora stenar magasinerar värmen under dagen och avger den på natten, så stenparti kan vara bra. En sten/tegel mur som både ger vindlä och avger värme på natten har varit mycket vanligt i england, när man velat odla köldkänsliga växter. Ett bra exempel på hur man sänker sin odlingszon är ju potatisbacken i Ammarnäs:

Maria R
Det är också viktigt att man skyddar för vind, eftersom vinden både torkar ut och kyler delar ovan mark.
Plantera därför tåliga växter som tar upp vinden runt trädgården.

Mvh, Maria R
kerstin z5-6
Förutom de goda tips du redan fått , (särkilt lä tipsen med häckar o buskage, träd osv sänker zonen mkt.) så vill jag tillägga att sand tycker jag inte funkar så bra här uppe -hellre rent grus med jord under dvs plantorna är planterade i gruset men rötterna kan nå ner till den -lätta väldränerade jorden under- funkar bättre
Framförallt till växter som är känsliga för fukt o väta vid rothalsen
Här gödslar jag om det behövs med Chrysan eller liknande pelleterad gödsel
Upphöjt är alltid bra då den tinar snabbare på våren , granruskor hjälper mkt mot Marssolens uttorkade dödskyssar<" smile.gif
jessica zon6
det är en sak som jag har funderat på gällande klimat, zoner m.m.
varför skrivs det zon på växter...jag menar vad gör att en växt klarar sig i lägre zoner och då inte hos mig då jag ändå har ett skyddande snötäcke, eller är det så att vissa växter måste vintertäckas även i södra sverige ?
Är det hösten eller kanske våren som är värst för vissa växter, eller vätan?
är det någon som kan förklara härdig resp.halvhärdig för mig..... smile.gif smile.gif smile.gif
Är det möjligt att placera vissa känsliga perenner i en kallbänk eller?

mvh

jessica
Maria R
Hej! det där med växters härdighet är jätteintressant tycker jag med!
På Riksförbundet Svensk trädgård finns väldigt bra information om odlingszoner och växters härdighet under rubriken "Zonkartor". Där finns inte bara den välbekanta kartan utan också text att läsa om olika växters härdighet och vad man kan göra för att mildra odlingsklimatet.

http://www.tradgard.org/

Mvh, Maria R
estet
Det värsta för oss i norr är nog en regnig och kall höst/vinter. När det regnar istället för att snöa och på det kommer det många minusgrader.
Snö så fort som möjligt är bra.

Det var ju en vinter då det töade och regnade kring jul för några år sedan...oj vad det gick hårt åt perennerna.

Jag har en upphöjd rabatt där jag planterat en zon 3-4 perenn som klarar sej galant. Ändå är min rabatt ganska "sen" av sej. Jag har inget som skyddar den mot vind och ingen vägg som tillför värme.

Det är roligt att prova sej fram! Även om vi bor i z 6 kan vi ha lägre zon i trädgården pga av läget, lä osv.
smile.gif
kerstin z5-6
Växters härdighet är ett kapitel för sig -Örtartade perenner , som vissnar ner -är det sällan något problem med för oss i norr, däremot kan det vara så att de blommar "för sent" så vi bara har gljädje av bladverket -
Höstanemon och Cimicifuga är ex som ibland inte hinner blomma ordentligt.
Vedartade växter -buskar och träd -Som inte får det skyddande snötäcket -där får man tänka efter,var och hur man planterar dem som är på gränsen härdiga

Sen tycker jag att vi inte ska glömma bort att det finns en hel del växter som går betydligt bättre i norr än i söder -fa bland perennerna
Ex på detta är Blå bergvallmo och Lewisia
Kallbänk intill hus i skyddat läge kan vara bra för små perenner, under uitveckling
Ju mer utvecklade rotsystem desto större är överlevnadsprognosen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon