Full version: Höstlökar
Aja
Är det jag som är korkad eller hade min mamma tulpaner och påskliljor som kom år efter år utan att hon gjorde nåt.
Jag vet att min mamma aldrig grävde i några rabatter, men att hon plockade en hel del blommor i trädgården och att de kom varje år i mängder, just tulpaner och påskliljor.
Är det så att om jag planterar lökar i höst så blir de "perenna", eller måste man sätta nya lökar varje höst? wacko.gif

/aja
magiana
Hej!

Du behöver inte plantera tulpaner och påskliljor varje år. De du sätter nu kommer tillbaka i flera år. Om blomningen sedan avtar kan lökarna behöva delas. Viktigt är också att inte ta bort några av lökens blad. De måste vissna ner av sig själv för att löken ska orka hämta kraft till nästa års blomning. Vissa tulpansorter är dock inte långlivade. Jag har för mig att triumphtulpaner är en av de bästa sorterna för återkommande blomning år efter år.
Norrland
Hej!

Tulpaner och påskliljorna kommer år efter år när du väl planterat lökarna. Jag vet inte hur många år dom kommer, det är väl olika för olika sorter. Men när det börjar bli lite mindre blomning brukar jag bara fylla på med lite nya lökar!

Det viktiga är väl som sagt tidigare att inte klippa ner stjälkarna förrän dom vissnat, eftersom näringen ska gå tillbaka till löken. Jag har perenner som växer framför tulpanerna så det syns inte så mycket när dom börjar bli lite vissna. Sen när dom blivit riktigt vissna och fula kan man ju klippa bort det värsta!

Men det är härligt när tulpaner, påskliljor och krokus kikar fram tidigt på våren! rolleyes.gif
Sylvia
Det är välkänd att många tulpanlökar blommar grandiost bara en gång och sedan kommer det bara ett och annat svagt blad om ens det. Det har att göra med tulpanens egenskap att en lök bara blommar en gång och sedan bildar sidolökar som i sin tur kommer att blomma året efter.

Tyvärr är många av de moderna hybriderna sådana att de slösar all sin energi på blomningen och inte orkar bilda nya lökar alls. Sådana lökar lönar det sig inte att lämna kvar i rabatten år efter år, gräv upp dem (eller använd korg) och gör en avsides avstjälpningsplats, där de nergrävda kan få bida sin tid och kanske komma med en eller annan överraskning längre fram.

Det svåra är att veta vilka sorter som inte kommer åter annat än genom att pröva sig fram. Dock är de gamla, beprövade sorterna ofta bra, sådana som t.ex. Darwin-hybriden Apeldoorn, som är nära nog "omöjlig" att bli av med!
Sommartorparn
Knipsar man av blomman just när den blommat över så ägnar den inte kraft åt att sätta frö och så är det större chans att den återkommer nästa år.
Orchid
Läste planteringstips för vårlökar på odlas förstasida.
Där stod det så här om krokusar:
"Den kan till och med blomma på bar lök utan någon jord om man placerad på ett fat i fönsterkarmen."

Wow, är det sant? Någon som har prövat?? Plus, jag vet att den här frågan kanske ställts flera gånger, är det något särskilt man ska göra med lökar som man odlar i kruka. Tex krokus, om man odlar den i kruka inomhus.

mvh
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon