Full version: Chilipeppar igen
Norrland
Hej!

Läste i nåt inlägg här nånstans att man kunde övervintra chilin? Gäller det all sorts chili eller är det nån speciell sort som är flerårig? Helt novis när det gäller sånt.

Hur är det då med paprikan då? Den går väl inte att övervintra?
Susanne i Linköping
Chili går bra att övervintra, om vissa sorter är svårare än andra vet jag inte men jag har kvar minst fyra sorter av fjolårets plantor. Några dog dock över vintern, men så ansträngde jag mig inte mycket heller.

Hur det är med paprika vet jag däremot inte.
Åsa, mälardalen zon 2
chili, paprika, tomat är fleråriga växter och går att övervintra ifall man har ett bra ställe. Fast med alla är det inte lönt att spara, exempelvis tomat kan man så nya plantor av varje år istället + har man snabba chili och paprikasorter kanske det är enklare att så nya varje år istället men har man sorter som tar låååång tid på sig så lönar det sig säkert att övervintra dem.
Mia, zon 3
Man kan spara plantorna bara för att kunna ta sticklingar till våren. Det tycker jag går fortare än att så nya varje år. Och så vet man att det är samma sort som förra året. Ljust och gärna ganska svalt, kolla efter ohyra.
Ingrid på Västkusten
Jag tycker att Rocoto och Habanero gick bäst å övervintra - klipp gärna enr plantan lite och gärna med jämna mellanrum om skotten å bladen blev gröna. Lyckades övervintra bra i år så NU skall det bli FLER till nästa år!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon