mariahe
Har en buske som jag alltid kallat för Astilbe - men har nu fått frågan om det kan vara en plymspirea.
Jag har lagt två bilder i mitt album - astilbe - någon som vet?

Och hur ser plymspirea ut om det inte är en sådan? Har letat bilder, men....

Maria i Luleå
Åsa, mälardalen zon 2
Tycker det ser ut som plymspirea (Aruncus dioicus)

här kan du hitta en massa plymspireabilder
http://images.google.se/images?q=Aruncus%2...F-8&sa=N&tab=wi
netaave
Jag tycker inte blommorna ser ut som plymspirea, jag tror det är astillbe i ovanligt stora exemplar.
zaaritha
Kan ju vara "honungsblomster", en variant av plymspirea, den doftar i så fall väldigt gott!!
Den har glesare blommor än plymspirea, o blir ej lika hög.
mariahe
Tack för att ni funderar med mig - jag tror inte på honungsblomster - den luktar inte.

Det lustiga är att vi är tre grannar på rad som har den och det är där jag har "lärt" mig att den heter Astilbe - ingen har ifrågasatt det på 16 år.

Men när jag letar bilder på Astilbe och Plymspirea så verkar de väldigt lika i vissa lägen. Är det blommorna eller bladen som är mest annorlunda?

Jag köpte en liten röd Astilbe i våras (Astilbe japonica 'Elisabeth ven Veen') och den har lite blankare blad men det kanske inte gäller alla Astilbe?
Skiljer höjden? Mina blir ju åtminstone 1,5 m höga men de är också gamla, sidoplantor som dykt upp och som jag planterat förra året håller sig till 0,4 m.

Plymerna liknar en Astilbe http://images.google.com/imgres?imgurl=htt...DUTF-8%26sa%3DN

eller
http://images.google.com/imgres?imgurl=htt...DUTF-8%26sa%3DN

När jag ser på bilden som Åsa skickade länk till på plympspirean så ser den ju ut så "på håll".
Lite rörigt blir det wacko.gif
Maria i Luleå
Fenja
Plymspirean äv väl flera gånger större och högre än vad en astillbe någonsin blir?
Mvh
Fenja
Betty
Aruncus dioicus - Plymspirea Höjd: 120 - 180 cm. Blommar juni - juli med gräddvita blommor. Den är parbladig med uddblad, småbladen är sågade. Hanplantorna har större plymer än honplantorna som är kompaktare.

Astilbe. Arendsii-hybriderna blir 50 - 120 cm höga beroende på sort. Blommar juli - augusti med röda, rosa eller vita blommor beroende på sort.
Bladen är sammansatta med flikiga småblad.
Astilbe japonica-hybrider blir 30 - 50 cm höga. Blommar juni - augusti beroende på sort. Blommorna är röda, rosa eller vita i olika nyanser.
Höstastilbe (A. thunbergii-hybrider) blommar sent, augusti - september. De blir en meter höga.

Jag är ganska säker på att det är Plymspirea du och dina grannar har.
mariahe
Jag är också övertygad nu omatt det är en plymspirea jag har.
Framförallt för att den blommar rätt tidigt (=början juli i Luleå) och att den är väldigt hög.

Tack alla
/Maria i Luleå
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon