Full version: Flätat pilstaket
ester
Vi hade tänkt sätta ett pilstaket upp mot grannens för att få lite insynsskydd. När är bästa tiden att plantera det? Är pilen tålig och trivs var som helst? Måste man vara noga att hålla gräs och ogräs borta från planteringen? Blir det verkligen en 2 meter hög häck redan första året? Och hur högt kan det bli sen?
Åsa, mälardalen zon 2
Tidigt på våren är nog bästa tiden att plantera ofta petar man bara ner en massa pinnar utan rötter ca 20-30cm ner i marken. Medans pilen rotar sig är det mycket noga med vattning, pil är ett törstigt växtslag + det bör vara ogräsfritt. Platsen bör nog inte vara alltför torr, det bör nog finnas lite fuktighet åtminstone om man inte vill vattna pilen även i framtiden.

Hur stor pilen blir beror på vilken sort man planterar. Ofta använder man korgvide (energiskog) Salix viminalis till flätade pilstaket. Denna sort blir ca 5m hög som träd men flätar man pilstaket så flätar man så högt upp som man vill att häcken ska bli och sedan håller man den i den storleken genom att klippa häcken.
Kuriosa: viminalis betyder: "lämplig till flätning" enl. virtuella floran.

Tänk på att inte placera pilstaketet i närheten av lite äldre vatten eller avloppsledningar det händer att de i sin jakt på vatten tar sig in i rören.
Ann-Christine
Jag har flätat ett pilstaket och det gjorde jag tidigt på våren. Jag skickade efter mina pilar och först skulle dom stå i vatten tills det började komma rötter och sen planterade man dom. Min har inte växt till sej så där jättebra men jag har kanske vattnat för lite dom 2 föregående somrarna för nu i sommar har den växt lite bättre.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon