Victoria
Hej,

Idag var jag på Plantagen och köpte lite perenner på "rea" smile.gif Tyvärr hittade jag inte så många exemplar av det jag sökte. Jag hittade bara EN Akleja. Min fråga är om jag kanske kan dela på den plantan/rötterna så det kanske kan bli två eller tre plantor till nästa år?

Likaså köpte jag lillekonvalj. Men likväl där hittade jag bara tre plantor, hade velat ha minst det dubbla. Nu är det ju inte lika löviga och bladiga och buskiga som aklejan. Bara nått enstaka blad. Kan jag dela på den? Hur växer den? Rötter, knölar eller lökar? Förörkar den sig själv eller hur "funkar" den. Tycker det är så vackert med tätväxande lllekonvalj. Vill oxå ha det i min rabbat smile.gif Kan jag sätta dem så de kommer efter krokusen. Tänkte om de kanske inte trivs ihop?!

En sista fråga biggrin.gif Jag satta krokus förra hösten och ui våras tyckte jag det såg så glast ut i rabatten. Förökar de sig eller skal jag trycka ner lite lökar till på samma ställe för att få en lite kompaktare krokusrabatt?

KRAM // V
Viveka
Crocusarna sprider sig själva både med sidolökar och frö, så om några år kommer du att ha stora buketter av dem överallt där du satt en lök. Men om du vill skynda på processen kan du ju peta ner fler lökar i höst.

Liljekonvalver har jordstammar, jag tror de kallas stoloner. De kan bli ett riktigt ogräs, så jag skulle nog vara lite försiktig med dem i en rabatt, om du inte vill att de ska ta över fullständigt på sikt. De gör sig nog bäst i naturmark. De är lätta att dela, bara bryt isär klumpen och stoppa ner bitarna.

Aklejan är jag osäker på om du kan dela, det beror nog på om det finns flera exemplar i krukan. De förökar sig ju våldsamt med frö, men vill helst välja sin egen växtplats. Och efter några generationer har de en tendens att 'regrediera' till den ursprungliga blå bondaklejan.
Sonja.S
Har en granne som var ute i naturen och försåg sig med liljekonvalj, som han planterade hemma. Han fick riva bort allt , då det spred sig som ogräs. unsure.gif
Mia, zon 3
Och jag har en jobbarkompis som använder yxan mot sina liljekonvaljer.... de armerar jorden ordentligt.
Jag har satt mina under en tuja där jag klipper runt med gräsklipparen utanför - hittills en lyckoträff, eftersom inget annat vill växa därunder.
Hannele
CITAT (Sonja.S @ 13-09-2004, 20:35)
då det spred sig som ogräs. unsure.gif

Passar utmärkt på naturtomt, kanske inte i en vanlig rabatt.
Hannele
CITAT (Victoria @ 11-09-2004, 17:21)
En sista fråga biggrin.gif Jag satta krokus förra hösten och ui våras tyckte jag det såg så glast ut i rabatten. Förökar de sig eller skal jag trycka ner lite lökar till på samma ställe för att få en lite kompaktare krokusrabatt?

Krokusarna delar jag på våren efter blomningen, om jag ser något hå.
Att få en tät matta, tar några år.
Ciczi
Hej!
Mina liljekonvaljer står under en tall. Där verkar de trivas lagom bra för de förökar inte sig så hiskeligt. Naturtomt fungerar nog bäst för dessa.

Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon