Full version: Fikon
Trädgårdsmannen
Hej,

Vi har i present fått en växt som jag tror skulle kunna vara en fikonplanta, först trodde jag att det var en liten fikusväxt men i botten av stammen ser det ut som resterna av ett fikon - finns det någon som har bild på ett litet fikonträd och framför allt: Hur gör jag för att driva upp den så att den inte bara blir en kortvarig present från goda vänner (för som den nu är planterad i en vacker kruka men vacker dekor lär den inte bli långlivad för den trivs troligen inte i sten....).

Mvh

"Trädgårdsmannen"
Åsa, mälardalen zon 2
Såhär ser fikonblad ut.

Fikon(Fikus carica) är en lövfällande växt som vill ha sval vintervila, passar utmärkt i ex. inglasade uterum.

Fikon är en fikusväxt den tillhör samma släkt som benjaminfikus och andra inomhusfikusar. Det finns även en del inomhusfikusar som sätter bär ex. pillerfikus.
Trädgårdsmannen
Hej Åsa,

Tack för bilden - har du några tips på hur den bör omplanteras? Hur är det med vattningen, samma som för Benjaminfikus?

Mvh

"Trädgårdsmannen"
Åsa, mälardalen zon 2
Växten vill stå ljust just nu(gärna i ett lite svalare rum), jorden ska hållas lätt fuktig, på vintern då den står svalt/kallt ska jorden hållas åt det torrare hållet. Plantera om den i större kruka allteftersom den växer fikon blir stora buskar, blanda gärna upp krukväxtjorden med små lecakulor, grus och liknande så att dräneringen blir bra. Ge svaga näringsdoser när du vattnar under våren och sommaren.

Fikon är lövfällande så det går att övervintra växten mörkt och kallt(någon plusgrad) på vintern. Växten bör få stå ute under odlingssäsongen.
Lavendela
Fikon är en sån snäll och tacksam växt! Efter mina två år som inglasad balkongodlare är fikonträden min största glädje och stolthet. Från 15 cm i april 2001 är de nu två präkriga träd/buskar på 160-170. Fick ca 30 underbara fikon förra sommaren. De är väldigt snälla om man pysslar med dem lite lagom. De har det ju ofta tufft där de står i naturen.
Lycka till!
Ulrika
Trädgårdsmannen
Hej,

Jag har blivit lite osäker när jag sett bilder på fikonplantor för mina blad ser mer ut som Benjaminfikusblad än de "fingerblad" som jag förstått att fikon har. Men katten vet om jag inte tycker att det är ett fikonliknande fruktämne längst ner vid jordytan på plantan. Nu är den ju inte mer än 25 cm och är köpt som vanlig krukväxt av en bekant som inte har en aning om vad hon köpte...tyvärr har jag inte någon digitalkamera för då hade jag ju med lätthet kunnat lägga ut en finfin bild...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon