Full version: Vad heter
*Felix matte*
Köpte den igår.... en del hade bär/frukter (?) som såg ut som små chilifrukter. I min planta mäter "frukterna" ca 7cm i omkrets.
*Laika*
Jag är nästan säker på att det är en Spansk peppar "Capsicum annuum(Solanaceae)". Vad du än gör, peta inte sönder frukterna och peta i ögonen innan du tvättat händerna noga, MYCKET NOGA!!!! Jag gjorde den tabben o trodde direkt att jag skulle bli blind, det formligen brann i ögonen o det tog flera timmar innan jag ens kunde försöka att öppna ögonen, det bara sved o brännde o tårarna sprutade. Till lite fakta, så du inte garvar ihjäl dig över min tabbe. Växten ska vara ettårig, så ta reda på fröerna (GLÖM INTE TVÄTTA HÄNDERNA) o så dom till våren, så har du nya fina plantor.
Mvh. Laika
*Felix matte*
Tack Laika! wub.gif
Visst är det Spansk peppar biggrin.gif ... jag hade fastnat på "chili" och därför hittade jag inte den på nätet.
Efter att ha hört din historia ohmy.gif laugh.gif ...jag lovar att inte peta sönder frukterna laugh.gif
och det får mig att tänka på att jag kanske bör ställa den på plats där barnbarnen inte når att komma åt de färgglada "godisarna"

Tack också för tipset om fröerna... jag får ta handskar på mig.
MRLINDELL
Den har olika färger som chili 'OmniColour' men frukten ser lite knubbigare ut.
*Felix matte*
CITAT (MRLINDELL @ 11-09-2004, 21:19)
Den har olika färger som chili 'OmiColour' men frukten ser lite knubbigare ut.

Just min planta har knubbiga frukter, flera andra hade långsmala som såg ut som "minichili" men när jag hittade bilder på nätet så är jag säker på att detta är en Spansk peppar. biggrin.gif
Häftigt med så många olika färger på frukterna. tongue.gif
Ciczi
CITAT (Laika @ 11-09-2004, 20:36)
Vad du än gör, peta inte sönder frukterna och peta i ögonen innan du tvättat händerna noga, MYCKET NOGA!!!! Jag gjorde den tabben o trodde direkt att jag skulle bli blind, det formligen brann i ögonen o det tog flera timmar innan jag ens kunde försöka att öppna ögonen, det bara sved o brännde o tårarna sprutade.
Mvh. Laika

Du är inte ensam Laika. Jag har linser och tänkte mig inte för när jag tog ut dem efter att ha tvättat händerna efter chilin. Det formligen brann i mina ögon också. wacko.gif
Dagen efter hade jag glömt mitt misstag och slängde som vanligt in linserna för att två sekunder senare upptäcka att det sved som eld i ögonen. Jag kunde inte begripa varför förrän jag kom i håg gårdagen. sad.gif

Det är ett misstag som jag aktar mig noga för att göra om ohmy.gif ohmy.gif

Ciczi
MRLINDELL
Om man är kille ... utfärdas samma varning!!! tvätta händerna NOGA innan utedrillen laugh.gif
*Laika*
Talar du av egen erfarenhet, MR LINDELL? laugh.gif
Mvh. Laika
Majsan84
Vad roligt att jag fick syn på just denna växt.
Jag köpte en sådan för drygt ett år sedan. På krukan stod det Capsicum Festival, och när jag köpte den var alla frukter mörklila. Sedan blev de röda och tillslut skrumpnade de ihop och torkade. Jag krossade då några av dem och körde ner fröna i en kruka.
Efter ett tag hade jag ca 15 små bebisar... Planterade 12 av dem i varsinn kruka, och har nu alla fönster i lägenheten full av dessa växter. De är ca 20 cm höga, med kraftigt bladverk, grova stammar och många frukter. Underbart söta och mina ögonstenar eftersom jag sett dem växa upp från frö.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon