nypan
hej, gillar lökväxter, botaniska varianter¨, berätta gärna vad ni tycker är särskilt fint och vad som ni rekommenderar (zon3 rabatt) samt om det är så att något får man bara inte missa!

jag har lite violtulpaner, tulipa sylvestris, snödroppar förstås och ngn tommasianus krokus, fast den är jag inte så förtjust i, sen har jag snöklockor och aftonstjärnor (inte förtjust i den heller) och så vita pärlhyacinter som jag tycker faktiskt är riktigt tjusiga, pingstliljor (recurvus( vårstjärna etc men men...måste finnas så mkt mera, tips önskas! / mvh nypan/m
zaaritha
Har du "vilda" tulpaner? Flerblommiga narcisser? Kungsängsliljor?
Krolliljor? Flockliljor? Brandgula liljan? Tigerlilja?
nypan
...kungsängsliljor har jag, vita. nyfiken på beskrivningar på rariteter eller i övrigt förtjänstfulla lökväxter som ni gillar, erfarenheter och tips, egenskaper och odlingsbetingelser...t ex har jag har läst att tulipa sylvestris (vildtulpan) inte blir oftast annat än ´tusenbröder´ dvs massvis med blad, inga blommor, de som planterades hos mig i fjol slog ut alla i de vackraste vänaste blommor man kan se. kanske en slump, men har ni något som ni ömmast vårdar och som är sällsam i sin skönhet. tips mottages./nypan
Åsa, mälardalen zon 2
Chinodoxa i olika färger lyser glatt i trädgården. Tulipa turkestanica ser ut som vita stjärnor. Dubbel pärlhyacint(Muscari) gillar jag men jag vet att det är andra som inte gillar den.

Hos mig sitter dessa soligt och väldränerat.

Spansk klockhyacint är också vacker, mina har dock haft det lite jobbigt att konkurrera med alla andra växter så jag grävde upp dem i våras och planterade ut dem på olika ställen för att se om något annat ställe fungerar bättre.
kerstin z5-6
Nectaroscordum Siculum
-Snygg hela växtperioden smile.gif en pärla !

Frökapslar

Blommande

kallas även Allium Siculum
Kajsa
ALLIUM dom lila bollarna som Kirgislök purple Sensation ca 80 cm, Bollök ca 25 cm, Allium gladiator och A. His Excellence blir 1,5 - 2 m höga. Allium albopilosum 70 cm, Allium multibulbosum vita bollar 80 cm, Allium siculum har klockor som formar en boll ca 80 cm. Dessa kommer alltid tillbaka, mina stora A. gladiator har gett nya lökar på tre år. Och den stora Allium His excellence var makalös med sina jättebollar och 2 m stjälkar i våras, det får gärna bli fler av den. Detta är mina favoritlökar biggrin.gif
Sylvia
Jag gillar Tulipa tarda, lyser underbart solgul i vårrabatten och kommer troget år efter år. Gillar att "sommarbakas", d v s ha det ganska torrt under sommarvilan.
Fenja
Tack Sylvia!! Äntligen förstår jag vad "bakade" tulpaner är biggrin.gif rolleyes.gif
Mvh
Fenja
nypan
"Allium multibulbosum vita bollar 80 cm, Allium siculum "

det här var ju kul, allium multibulsosum råkade jag ramla över idag på plantskolan, har de facto redan planterat dom, på måfå, likaså lite andra allium varianter (allium karatawiense jättefavorit från i fjol; lysande vita bollar och stora gröna blad, samt, håller i gång inte bara en utan två månader!!!) men...vad gillar allium multiblosum samt kirgislök egentligen för växtbetingelser? Allium siculum ser jätteintressant ut, aldrig sett den förran här på trådet, berätta mera!!! mullrikt, sandblandat, hur ter sig den i lerjord, vad gillar den, samplantering, blomningstid? svårt, lätt? /nypan/m
kerstin z5-6
Allium siculum-Den har inget emot lite fetare jord men behöver ha det väldränerat , klarar sol/halvskugga och blommar i slutet juni/juli månad -Fröställningen är en hit den med laugh.gif Blir omkring 50 -60cm hög-stadig och passar med tex låga nävor,silverbladigt mm -Blommorna är lila/rosa/grönvit/randiga biggrin.gif
Kajsa

Blandar Allium med perenner och rosor, har sandig jord som jag har vräkt i kompost och gödsel genom åren. Har soligt öster/ väster. Inget krångel dom sköter sig själva och blir fler med tiden. Dessa Allium var nog 5 st i år.
Lars-Olof Arvids
Jag håller med Sylvia om att Tulipa tarda ät väldigt fin. En annan favorit är morgonstjärna (Ornithogalum umbellatum) som jag satte i våras och gärna får breda ut sig i min äng. Samt naturligtvis diverse krokus, snödroppar, scilla och chionodoxa. I höst blir det lite mer botaniska tulpaner och narcisser (Odlas paket) samt honungslök, kungsängsliljor och camassia som redan har kommit ner i jorden. För övrigt instämmer jag med den första frågan - tips på ovanliga botaniska lökväxter är alltid skoj! smile.gif

Olle
Lars-Olof Arvids
Har någon provat engelsk klockhyacint i zon 2? Att den inte fungerar enligt böckerna vet jag, men det kunde vara kul att höra ändå... smile.gif

Olle
nypan
...upphetsande sida för den intresserade är www.bulb.com och så har lilla fiskaregatans trädgårdsbutik en hel drös ovanligare lökväxter har jag förstått nu...håller med lars-olof, lökväxter är verkligen skoj, nu har jag fått upp ögonen för att det finns en hel del höstlökar också...höstkrokus låter väl jättefint...säger en som inte hittar någon favorit bland vårens krokusar alls/nypan
nypan
ha, så blev höstens löklista för min del: gul pärlhyacint /muscari/, tulipa sprengeri, 2 st lökar för multum med pengar, men som ju ska sköta spridningen själv så småningom (verkligen sant?) ett par olika sorters vårkrokusar (kiss of spring, toscanakrokus etc), vita kungsängsliljor och resten har redan fallit i glömska...kommer med posten. den gula doftande (ganska fula??) muscarin ska vara kinkig, ngn som har erfarenhet? kul att pröva, går och tänker på hur och var plantera. Ångrar att det inte blev fler vita pärlhyacinter men...än inte för sent. /nypan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon