ser ut som en kraftigare grästuva// efterlämningar av en blomma eller vårlök massviss med underjordiska löpare, vita tjocka rötter som verkar gå meter efter meter under jorden, vad måtte det nu vara för ogräs jag fått i rabatterna; det mest idiotiska var att jag tänkte verkligen att dessa tuvor skulle varit typ just ovanjordiska delar av lökväxter av ngt slag, men det verkar det inte vara, kan ni gissa möjligtvis vad som invaderat rabatterna och om man någonsin blir av med eländet? hur bäst mota bort eländet, förutom riva upp alltihopa (meter efter meter under jorden inte så lovande, dock...) nypan
Låter som om du drabbats av
Kvickrot. Det enda du kan göra för att bli av med dem är att gräva ur allt och sålla jorden NOGA. Det får inte finnas kvar minsta lilla rotbit för då kommer den igen. Round Up kanske kan funka om du använder det kontinuerligt ett tag.
Mvh
Fenja
tack fenja för svaret, kollade också länken; detta otyg som jag har växer dock i tuvor som är 15-20 cm höga, och de har inte blommat eller så, utan liknar mera t ex snödroppetuvor till habitus, utan blommor och behag förstås. därför trodde jag det var ngn variant av mina otaliga nya lökväxter...idiotismus maximus mao. har ingen digital kamera och har redan börjat riva upp, så det ovanjordiska har försvunnit, men funderar på om hela rabatten (10 m lång, 2-3 m bred) ska nu plockas upp, jorden sållas och steriliseras. Jag som i fjol lyckades utrota rävsvansen så den för en absolut tynande tillvaro, bytte ut jorden till 60 cm djup och allt och så nu detta. överraskningar en del av trädgårdsodlarens liv.../nypan
Jag tror att jag vet vad du menar, jag har något liknande i kryddlandet. Jag undrar om det inte är något kvickrotsaktigt det med av spridningsfrekvensen och rotsystemet att döma. Jag lyckas hålla det något så när i schack medelst marktäckare och täta rensningar. Trist är det i alla fall!!
Mvh
Fenja
kristerh
12-09-2004, 16:22
CITAT (Fenja @ 12-09-2004, 10:53)
Round Up kanske kan funka om du använder det kontinuerligt ett tag.
Roundup bör du inte använda nu på hösten

den jobbar så att den förs ner till rötterna som förstörs, nu på hösten är de flesta växterna påväg att
gå i vintervila och omsättningen i plantorna är på lågvarv.
Dessutom skall man inte använda det i fuktigt väder, giftet måste få torka in i plantan för att göra effekt. våren är en jättebra tid för detta då det är sprutt i omsättningen.
krister
ok, ingen roundup i höst. I vår tar jag till allt, å andra sidan; jag med spaden verkar vara värre än så, undrar om inte jag råkade få upp en del sugrötter på clematis recta idag, när jag var ute på jakt efter den lååånga utlöparna till det okända ogräset.
sant är faktiskt att även en del lökväxter kom upp, eftersom ogrästuvorna liknade ogräset i fråga, tror visst det var aftonstjärnan alt klosterliljan, förvillande lik ogräset. Detta bara bekräftar min instiktiva känsla av att detta är ju typ lökväxter...sanningen så annorlunda, de meterlånga rötterna en pina, jorden som förut var så mjuk och bara att gräva i, nu som cement undertill där rötterna finns. undrar fortfarande vad det kan vara, kvickrot låter som lämplig beteckning, men höjden/utseendet stämmer inte. /nypan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.