Nu efter ett antal veckor har min Avocadokärna spruckit upp och ur den kommer ett helt rakt skott rätt upp. Hur fortsätter jag att sköta detta fenomen.
Eva St
bara att plantera i jord... tänk på att den växer fort så du lär behöva plantera om ofta... när den har blivit en bit lång får du beskära den så att den inte "flyger iväg". mden nger nya skott...
lyck till
Satte den redan från början halvvägs ner i jord med plast över det var när jag tänkte slänga den eftersom det inget kommit jag upptäckte att det kommit en rak stängel. Tog av plasten och nu står den där som en stel pinne. Är det bara att låta den vara så alltså?
Eva St
stången ger snart blad... se till så att den inte ligger i en för lite kruka bara...
Tack för dina svar. Idag har den fått ny större kruka men huva vilka rötter det var redan. Nu förstår jag vad du menar att man måste se till att den hela tiden har gott om plats.
Eva St
japp annars blir det snabbt tort och då blir växten ledsen...
lycka till nu...
Petronella
26-02-2003, 15:26
Tjena !
Har sedan 3 år tillbaka en avokadoplanta - den är ca. 1,5 meter hög nu.
Skötseltipset är; Anpassa krukan efter storleken & rotsystemet, gödsel nu under vår & sommar (har hönsgödsel som jag blandat ut med vatten) samt helst en varm & solig placering utomhus under sommaren. Själv har jag lyckan att ha ett växthus (kallväxthus) där den får bo under sommarperioden. Men då den verkar må lika bra inomhus vintertid,så spelar det nog inte någon stor roll, bara den får en bra placering. Jag brukar toppa den ordentligt 1 ggn./år på ett ungefär - brukar göra det i samband med att den flyttar tillbaka in i stugvärmen någongång i september/oktober. Det dröjer då inte länge innan den skjuter nya skott trots att det är sen höst & vinter.

Har den då placerad i söder där den får bra med ljus.
Lycka till !
Vill den ha gödning redan den är ju bara en ynka pinne utan blad än?
Trivs den i sol och värme ska den få det i mitt uterum på stugan till sommaren. Ska denna enda stängel toppas om ett tag eller ska den vara till längre fram?
Undrar Eva St
Petronella
02-03-2003, 21:17
Lugna dig med att toppa den tills det har kommit åtminstone några bladpar. Du kan nog toppa den så att det blir 4-6 blad kvar på ett ungefär. Lämpligt att försöka få den att grena sig där 1.a gången.
Du kan nog börja lite smått med att gödsla den,men inte för starkt med tanke på att den är liten. Låt den växa på sig lite mer,så att du ser att den kommer & utvecklas.
Låter som en utmärkt sommarplacering !
-- Petronella --
Trädgårdsmannen
03-03-2003, 20:42
Hej,
Jag känner lite extra för fruktbärande exotiska växter, har bl a citronträd sedan tidigare som ger rikligt med goda, friska citroner i "butiksstorlek" och undrar om det är möjligt att få frukt på Avocadoplantor som man själv driver upp med ursprung från kärnor av köpta Avocadofrukter i butik, eller är det bara möjligt att få en vacker grön och frodig växt?
Vore förresten roligt att se hur en Avocadoplanta ser ut när den fått lite storlek om någon har en bild att visa!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.