Full version: Syrener
Norrland
Hej!

För några år sen fick jag några kvistar från en knäckepil, som fick stå i vatten ett tag, för att sen planteras ut. Och dom har tagit sig till små fina träd!

Kan man göra liknande med syrener?

Jag har ett antal syrener längs ett lågt staket men skulle vilja ha fler av dessa (som insynsskydd)! Vet inte vad det är för sort, dom fanns här när vi flyttade hit -89. Dom har ljust rosa hängade blomklasar och rätt så ådrade blad. Inte blanka och släta som bondsyrenen har. (Någon slags hängsyren tror jag?)

Har funderat på om det går att ta en kvist och ställa den i vatten... får den rötter då månntro? Och kan planteras ut mellan de befintliga syrenerna för att då få tätare mellan buskarna!

Någon som vet?

MVH

Norrland rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Syrener är inte lika lätta att få rötter på. Den tiden på året som syrensticklingar sägs ha lättast att bilda rötter är maj-juni. Det är olika på olika sorter hurpass lätta de är att få rötter på vissa lyckas man oftast inte med. Den småbladiga syrenen Palibin har jag dock fått mycket bra resultat av när jag rotat ca 7-10cm sticklingar i bra såjord uppblandad med perlit och en plastpåse över.
Eva i Skåne
Har du inga rotskott från dina syrener?
Kan du gräva upp skott med lite rötter och föröka dem så?
Fenja
Om du toppklipper syrenerna så skjuter de mängder av rotskott! Det är en bra idé att flytta på dem som Eva föreslår.
Mvh
Fenja
Sommartorparn
Såvida det inte är en ypmad sort du har. Då blir det vanlig bondsyren av rotskotten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon