Victoria
Hej,

Vi köpte hus föra hösten och i våras/somras så dök det upp endel perenna "buskar" mitt i gräsmattan. Bla en pionoch en blåklint står himla dumt till, så jag tänkte flytta dem till en rabatt. Kan jag göra det utan att de tar skada? Kan jag göra det NU eller skal man göra det vid någon annan tid på året? Tips tas tacksamt emot smile.gif

KRAM // V
stina
Blåklint är ettårig! Är du säker på att det inte är något annat???

/Stina
Fenja
Du kan göra det nu. Ta med så mycket rötter du kan på pionen och var beredd på att den kanske behöver något år på sig för att börja blomma igen.
Mvh
Fenja
Victoria
Men visst borde det vara blåklint?! Det ser ut som blåklint iaf? Vad kan det annars vara. det är ju en perenn buske som är ca 70-80 cm hög med blå blommor i knopparna. Kanske det är nån eternell av något slag? Eller nån crysantemum?

// V
Fenja
Kanske kan vara en Bergsklint (Centaurea-montana? Eller ser det ut precis som en vanlig blåklint? Den kan ju ha frösått sig...
Mvh
Fenja
Åsa, mälardalen zon 2
javisst är blåklint ettårig men det finns ju andra klintar ex. bergsklint, sprider sig som värsta ogräs ifall den trivs så är det en sådan lär inte en flytt ta död på den, finns det rotbitar kvar på platsen dyker det säkert upp en ny planta på gamla växtplatsen också.

bild från lindbloms fröer

Tänk på att inte plantera pionen för djupt ca 5cm jord ovanpå knölen räcker, hamnar kknölen för djupt kan det hända att man aldrig får blommor.
Victoria
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA! biggrin.gif Visst är det en "sånn" biggrin.gif Men JAG har inte frösått den (har bott här sedan förra hösten och då var den nerskuren när vi flyttade in) och det finns ingen i granskapet som har någon liknande. Den måste ju ha stått där i åratal, man får känslan iaf. Tror du jag kan gräva upp och flytta eller är det lönlöst. Det står jutrots allt på din länk att det är en perenn?

KRAM // V
kerstin z5-6
javisst kan du flytta den -vad Åsa menade var att du får säkert två st då-En på nya och en på gamla stället smile.gif
Ewa L
Bergsklint, Höstgullris + Fingerborgsblommr är mina värsta ogräs! Kommer precis överallt och är lögn i h-e att bli av med. mad.gif
fruberglund
Jag flyttade min bergsklint som jag tycker ser ut som en gles blåklint sad.gif

I vilket fall som helst flyttade jag den till en bergsknalle, fanns en skreva med lite jord och där slängde jag ner den och misshandlade den å det grövsta.
Lämnade den åt sitt öde, den fick bruna blad och vissnade ner.

Trodde det var kört för den men det har kommit nya skott NU smile.gif

Får väl se om den överlever vintern där i bergsskrevan, borde den ju göra om den heter Bergsklint smile.gif Kvittar lika för mig vilket som.

Om min skjuter nya skott efter den misshandeln så borde du kunna flytta din utan problem smile.gif

Hälsningar,
fru Berglund
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon