Full version: Hur vintertäcka?
Victoria
Hej,

I år har jag planterat ut en massa "färskingar" (prästkrage, akleja, krystantemum, kärlekört etc etc) och de ser inte allt för katiga ut med tanke på den stundande vintern. Hur skal jag vintertäcka? Förra vintertäckningen med enbart granris ledde till katastrof. När det började töa droppade tövatten ner i rabatten och frös till pölar under granriset sad.gif Med andra ord lyckades jag enbart förlänga vintern i rabatten snarare än att skydda växterna sad.gif Kunde inteh eller ta bort granriset då det frusit fast i marken och om jag drog i det förstördes vårlökarna som hade börjat kämpa sig upp genom isen sad.gif Kan man lägga en svart platssäck över innan man lägger granris över. Som sydd tänkte jag. Svart borde ju isolera och tom värma? Eller finns det andra bättre medel?

KRAM // V
Lady Hamilton
Jag vintertäcker alltid med ett tjockt lager gräsklipp under ev. granris, o det har funkat för mig. Aklejan o kärleksörten brukar klara sig även utan vintertäckning ( Det är min erfarenhet) Däremot tror jag inte på svart plast.
Hälsningar Hammis rolleyes.gif
Smekajsa
Jag brukar täcka med höstlöven

och för att de inte ska virvla omkring

nån enstaka granriskvist smile.gif smile.gif

det har funkat bra för mig
kerstin z5-6
De växter du beskriver behöver ingen täckning , även om de är små
Granruskorna ska stå i rabatten inte ligga -de har ingen värmade efffekt alls utan ska skugga mot för tidig upptining -de kan läggas på under vårvintern
Om växterna börjar vegetera innan det är dags o jorden är tjälad fortfarande så dör de /därför är en för"tidig "upptining av växterna inte något man nödvändigtvis strävar efter
Plast är ingen bra idee-svart plast använder man ju för att ta död på det som finns under den
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon