Victoria
Hej,

Jag undrar om jag kan få lite bra tips till mitt köksfönster? Vi har sydläge på fönstret och vår, sommar och höst när solen är framme blir det riktigt varmt i fönstret. Samtidigt på vintern så har vi ju element under och då värmer det. Så det är ett VÄLDIGT ljust (mycket sol) och och varmt fönster. Har sedan vi flyttade in (ett år sdan) testat mindre variant av benjaminfikus, kristi törnekrona, cyklamen, krysantemum, törnekronan igen vid en annan årstid, men inte ens julstjärna tyckte om det sad.gif Har någon något tips om vad jag kan ha i fönstret. Inte frö stora växter, nått lite lagom smile.gif Funderade på gardenia, tycker de är så fina. Men jag är rädd för att den oxå skal ge upp sad.gif

KRAM // V
wolkenkrabber
highchaparall(hur stavas?) och diverse suckulenter kanske?
om det är för soligt kan du ju ta ner persiennerna lite
TeliaNet
om jag inte minns fel så är julstjärna känslig för ljus vid blommningen.
har du provat suckulenta växter? typ november-kaktus.

kaktusar klarar också ditt fönster utan problem.
jag har en en dracena-tricolor och den är lättskött.
kolanchoë kanske skulle funka.

du får helt enkelt prova dig fram.
lycka till!
TeliaNet
CITAT (wolkenkrabber @ 12-09-2004, 15:25)
highchaparall(hur stavas?) och diverse suckulenter kanske?
om det är för soligt kan du ju ta ner persiennerna lite

high-chapparal är väl en giftig kaktus eller?
Smekajsa
High Chaparrall är en Euphorbia

och de blir ju gräsligt stora med tiden

testa, som någon redan skrivit, suckulenter

finns ju både stora å små

gardenia är nog inget att tänka på ...............................
pejori
lägg ned gardenian. den vill inte ha så mycket sol, och är rätt grinig huh.gif
du kan ha svärmors tunga och svärmors kudde. smile.gif
dom gillar sol och finns i olika mönster. smile.gif
aloe vera, agave, kaktusar och suculenter, som crassula trivs där. laugh.gif laugh.gif
orkideer (phaleonopsis och dendrobium) triv i sol och värme rolleyes.gif
krickolina
Har själv mitt köksfönster i syd-syd-väst läge, mao. ganska soligt och varmt men jag har aldrig haft så fina pelargoner som i år (vi flyttade in förra hösten) de har blommat oupphörligt sen i maj och flera av dem håller på än och det med en mängd blommor som gör mig helt förstummad så mitt förslag är pelargoner till nästa vår-sommar-höst.
Men nu i vinter då pelargonerna vilar så är även jag lite rådvill över vad jag ska ersätta dem med sad.gif , vill absolut inte ha kaktusar rolleyes.gif utan helst nåt som blommar men det kanske inte går sad.gif
TeliaNet
då är det kanske kalanchoë du söker.
ger du dem bara lite tillskottsljus så blommar dem.
Nanna
Jag har en palm i mitt vardagsrumsfönster där det är ungefär samma som ditt köksfönster. Den verkar trivas alldeles utmärkt. Växer oerhört sakta och behöver fast det är vamt inte överdrivet med vatten.
Vet tyvärr inte vad den heter. Men den är rätt låg, med mörkt mångflikiga lite hårdare blad. Man kan till och med sticka sig på dem.
Någon som vet vad jag menar kanske?
wolkenkrabber
nanna @ Daddel palm? phoenix dactylifera (är intve säker på att ja stavat efternamnet rätt)
Nanna
CITAT (wolkenkrabber @ 12-09-2004, 18:16)
nanna @ Daddel palm? phoenix dactylifera (är intve säker på att ja stavat efternamnet rätt)

Nej, nej. En dadelpalm är det inte. Den har mycket mindre flikar på bladen.
pejori
CITAT (Nanna @ 12-09-2004, 20:48)
CITAT (wolkenkrabber @ 12-09-2004, 18:16)

Nej, nej. En dadelpalm är det inte. Den har mycket mindre flikar på bladen.

låter som en madagaskarpalm wub.gif wub.gif
ylle
I mitt supersoliga köksfönster har jag hibiskus och en porslinsblomma som jag tror heter raketblomma. Och en hjärtan på tråd i en ampel. Och en kaktus. Och en passionsblomma (som aldrig har blommat).
Emser
Jag har också söder fönster i mitt kök...å där har jag Hoyor, Eldranka, Spjndelilja, Pelargon, Amazonlilja, Purpurblad, Doftranka, hibiskusar, St Paula, Madagaskar snosing, Amaryllis, Klockmalva, Nerium, Katusar, Väpnar lilja, tomat, Oxalis, Epiphyllum (rosa), E. oxypenthalum + en del uppdragna frön (Kiwi, passion, mango, Granat äpple, papaya, Opuntia, fikon...) mm.

Det finns massor man kan ha det ända man behöver komma ihåg är att vattna dagligen om man inte har persienner!
estet
I mina söderfönster med elelement under vintern står korall crassula, svärmors tunga, paradisträd, papyrus och fikus natasha.
Den enda som verkar misströsta är fikusen på sommaren, försöker komma ihåg att dra ned persienn under värsta soltimmarna.

Sen har du ju alltid den där kalahari survivor .
kopernikus
Emser > Har du allt detta i ett enda fönster!?! Hur gör du då... alla mina blommor som inte får plats i fönstret trängs på köksbordet!!! tongue.gif
Ciczi
Jag har också hibiskusar (soldyrkare)vi soliga fönster. Det finns alltid plats för fler. wub.gif wub.gif wub.gif

Ciczi
ifibi
Prova en Ökenros. Den gillar sol! smile.gif
carol
CITAT (kopernikus @ 13-09-2004, 07:21)
Emser >  ... alla mina blommor som inte får plats i fönstret trängs på köksbordet!!! tongue.gif

Mina också... kass, eller hur, men vad gör man?! huh.gif rolleyes.gif
Fenja
Jag har satt extra fönsterbrädor i alla fönster så jag har flera våningar!! Många blommor blir det!
Mvh
Fenja
Orchid
CITAT (Fenja @ 13-09-2004, 13:17)
Jag har satt extra fönsterbrädor i alla fönster så jag har flera våningar!! Många blommor blir det!
Mvh
Fenja

Mina trängs också på köksbordet.. och lite här o vart.
Men, extra fönsterbrädor det var faktiskt en bra idé.
Fenja
Eller så här:

Bladkaktusbäbbar på blå glasflaskor med glasskivor som hyllor.

Mvh
Fenja
carol
Bra idéer! smile.gif
Agata R
Kära Fenja! Vilken underbar idé, och vad vackert det var, är det glasskivor? Dom tål kanske inte så stor belastning, men små sticklingar, det var nog sådana som du menade, det kan nog hyllan tåla. Jag brukar ha hela fönstren fulla med krukor nu så här års då det skall plockas in Pelargoner och allt annat. Men tack kära Fenja för en bra idé och en ljuvligt fin bild.
M.v.h. Agata R
krickolina
CITAT (ifibi @ 13-09-2004, 12:30)
Prova en Ökenros. Den gillar sol! smile.gif

Vad är en ökenros??
Orchid
Fenja; Vad fint det var!
ifibi
En ökenros är en krukväxt med blommor som är rosa (skära).
Den trivs i direkt solljus och behöver lite vatten. Den heter Adenium Obesum på latin. smile.gif

Det är en vacker växt som är lätt att sköta. Den blommar dock bara två gånger per år så den största delen av året har den inga blommor.

pejori
en fin liten sak biggrin.gif biggrin.gif
ska köpa det....... ska jag wub.gif
Orchid
ifibi: wooow!!! Vilken jätte fin växt. *vill också ha*
Finns den o köpa vilken säsong som helst eller? Plus.. måste den stå i i direkt solljus?
ifibi
Jag tror att man kan köpa den hela året men jag är inte säker. Jag har sett den handeln nu iallafall. smile.gif

Glömde att säga att den tappar bladen på vintern, och ser kanske lite tråkig ut då. Den är också giftig, tänk på det om ni har djur eller barn!

Jag tror inte att man måste ha den i direkt solljus, men jag är inte säker.

Här kan man läsa lite om den:
http://www.feldborg.com/pasningfrm_9_svensk.html
Maria zon 6
Har oxå köksfönster i samma läge som du och bättre läge för "köksblomman nummer 1" kan inte finnas. Här växer de o frodas, tål torka gör dom verkligen! Även Hibiskusarna trivs och där är min erfarenhet att de vill ha rejäla krukor.

Köp gärna en Gardenia (min favorit) men ställ den i norrfönster! Lycka Till!!!
Fenja
Tack för berömmet!
Mvh
Fenja
Maria zon 6
Snacka om hjärnsläpp!
Missade att säga att "köksblomman nr 1", i mitt tycke, är Pelargoner, det är den som växter o frodas hemma hos mig...
netaave
Bouganvilla trivs väl i stekande sol, liksom andra växter som växer naturligt i solrika länder, ex. hibiskus, nerium m.fl.
Skaffa dig ett flätat solskydd i vass, typ tallrikstabletter, de tar bort den värsta hettan.
Lars-Olof Arvids
Blomstervagga och svärmors bandrosett är ett par tips som jag gärna skickar sticklingar av för 10 kr/st om du är intresserad. De är mycket lättskötta och växer lika bra i full sol som i skuggigare lägen.

Olle
carol
Olle- Hur ser dom ut?
Vitsippan
Jag hade ett sådant fönster i min förra lägenhet och min Kristitörnekrona stormtrivdes där. Märkligt att inte din gör det. I och för sig får man väldigt väldigt varma dagar dra ner rullgartdin eller liknande och vattna mycket. Sätt kärna i blöt på annat ställe så de får i sig vattnet. Risken är att det avdunstar annars.
Jag har två gröna växter som älskar sol. Dessvärre vet jag inte vad de heter men jag ska försöka ta reda på det. De är så busenkla att sköta och växer i skugga som sol, inne i rummet och trivs bra om man flyttar ut krukan på sommaren. De går bara inte att misslyckas med.
Jag återkommer när jag vet namnet...
laugh.gif
Vitsippan
Yuccan trivs bra i solen, gärna i direkt solljus. Passa på så att bladen inte ligger intill en fönsterrutan i fullt solsken, då de kan bli missfärgade och brända.

Vattna mycket och gärna men se till att den inte blir stående i vatten då stammen kan drabbas av Stamröta. En lätt uttorkning innan nästa grundliga vattning fungerar bra. Under vinterperioden bör man hålla jorden ganska torr. Blir ändarna bruna tyder det på överbevattning!

biggrin.gif
Lars-Olof Arvids
Några egna bilder på mina krukväxter har jag tyvärr inte, men på den här sidan finns massor av bilder och beskrivningar av olika arter:

http://www.blomsterframjandet.se/navigerin...ningar/info.asp

Blomstervaggan finns med där. Svärmors bandrosett hittar jag inte, men om du kollar tråden "LÄTTskötta växter" hittar du en länk till en bild på den.

Olle
godivaex
I våras köpte jag en "afrikas/saharas ros" till vårt SUPERsoliga fönster. Den har trivts bra och har tjocka blad så den går att "glömma bort". Vilket har hänt bra många gånger....! När den blommar med ljuvliga rosa avlånga blommor så måste man försöka komma ihåg att vattna annars trillar knopparna av. Köpte den på Plantagen så jag är inte toksäker på namnet.

Saharas ros / afrikas ros Står i mycket soligt fönster. Tål att torka ut. När den blommar vill den ha gansak jämn fukt... Vackra blommor! Inköpt på Plantagen.

evaisa
[attachment=25847:hahnii_001.JPG]

Här är flera olika bandrosetter! Men även eller ännu hellre, andra sansevierior går bra i ditt soliga fönster! [attachment=25848:cylindrica_002.JPG]

Detta är en med runda blad - en cylindrica. Annars har det mesta redan sagts, växter med hårda blad tål sol och torka bättre än de med små mjuka blad. Persienner "på glänt" gör underverk, liksom tillräcklig vattning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon