Full version: Sur plommonsort
asjoli
Jag har en gammal trädgård som har många uppvuxna fruktträd. Det här trädet ger röda plommonliknande frukter. De är mindre än de plommon som jag är van vid plus att de är rätt så sura.
Kokade ett "pannkaksmos" men det är för surt för att använda. Jag vill inte ha i för mycket socker heller...

Någon med recept eller idéer om vad jag skall göra med dessa frukter. Vill ta hand om det jag når att plocka, resten får fåglarna ta hand om.

Tacksam för idéer!

Mvh Åsa
Åsa, mälardalen zon 2
Kan det vara körsbärsplommon , de frösås ofta och ger variation i hur goda de är ibland är de sura i andra fall blir de sötare. Används ofta som grundstam till exempelvis plommon och man har använt denna växt som grundstam i många år jag har böcker från början på 1900-talet där körsbärsplommon rekommenderas som grundstam.

På jobbet har vi ganska goda körsbärsplommon och så enormt sura är de inte kanske något surare än vanliga plommon, jag gjorde en god marmelad på dessa förra året som lite extra smaksättning lät jag en kanelstång koka med frukten.
asjoli
Nja... jag vet inte...
Sprang ut och fotade med digitalkameran nu. Bilderna är inte så bra, dels för att det blåser rätt bra ute samt att kameran är väl inte den bästa.

Titta här

Men lite marmelad kan man ju alltid koka...

Mvh Åsa
Hannele
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,12-09-2004, 16:22)
Kan det vara körsbärsplommon

Körsbärsplommon är söta, mild smak.

Gammal gul söt sort och mild lite söt körsbärsplommon
Hannele
CITAT (asjoli @ 12-09-2004, 16:05)
Jag har en gammal trädgård som har många uppvuxna fruktträd. Det här trädet ger röda plommonliknande frukter. De är mindre än de plommon som jag är van vid plus att de är rätt så sura.

Kan vara krikon. Det blir fin marmelad av dem!
asjoli
Vi har funderat på om det kan vara krikon. Får nog ta en tur till bibblan tror jag.
Det blev iallafall lite marmelad av det jag har. Den är inte så söt som vanlig marmelad, så den blev helt i min smak! wub.gif

Mvh Åsa
KURT
CITAT (asjoli @ 20-09-2004, 09:35)
Vi har funderat på om det kan vara krikon. Får nog ta en tur till bibblan tror jag.
Det blev iallafall lite marmelad av det jag har. Den är inte så söt som vanlig marmelad, så den blev helt i min smak! wub.gif

Mvh Åsa

Anton Nilssson har skrivit en bok som heter "Våra päron-, plommon- och körsbärssorter", den täcker inte alla sorter, men äldre sorter borde vara med.
Hannele
Krikon- plommonpaj:
Gör vanlig vetedeg, kavla platt, jäs.
Häll på plommon och kesella/crème fraîche, strö på farinsocker.
Grädda i ugnen ca 20-30 minuter.

[attachment=20981:3091LichiuCuPrune.JPG]

kakan79
Hej hej

Vi tror vi har krikon hemma, mindre än plommon och surare (efter första höst frosten är de godare, går även att frysas i frysen 1 dygn för bättre smak) vi har två träd som ser lika dana ut men är av olika sort, den ena får gul-gröna frukter den andra mörklila-svarta frukter. Kvistarna är taggiga på båda.

/Kakan
Mollis
Jag kan inte låta bli att komma dragandes med Plommon-chutney nu igen, den är riktigt god till all möjlig mat, ostbrickor mm.

1 1/2 kg plommon (räkna plommonen så att du kan fiska upp alla kärnor)
1 dl vatten
saft av 2 pressade citroner
1 kg (12 dl) strösocker
4-5 msk salt
1/2 kilo skalad och grovt hackad röd eller gul lök
skalade hackade klyftor av en hel stor vitlök
3 dl vinäger
1/2 dl gula senapsfrön
2 msk hel koriander (om man gillar koriander, jag brukar utesluta detta)
1 tsk chilipulver
1-2 tsk kajennpeppar

Räkna frukten, skölj men skala inte. Lägg tillsammans med 1 dl vatten i tjockbottnad kastrull.
Koka under lock i 30 min. Ta upp alla kärnor med hålslev. Häll i alla övriga ingredienser utom
cayennpeppar. Koka sakta o försiktigt utan lock i 55-75 min. Smaka av med cayennepeppar.
Häll upp på burkar och förvara svalt.

Passar bra till allt möjligt, t ex grillat, stekar och till ostbrickan (jättegott med Brieost)!

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon