kerstin z5-6
12-09-2004, 17:25
Fantastiskt kul ! jag agerar humla så gott jag kan -Tänk om man får frukt med

Jag är så nöjd med den växten

Sen behagar även Aristolochia elegans -frösådd att blomma , men den vänder sin vackra melerade sida in mot väggen -o uppe på 3 meters höjd!
Jag som är så huvudsvag får vänta med foto tills jag fått hjälp med fotot
en liten fråga till dej, kerstin.
vad är bild nr 10 och 24 för växter?
speciellt 10:an var fantastisk!
MVH zazu
TeliaNet
12-09-2004, 17:40
vad är en Quitoense?
kerstin z5-6
12-09-2004, 18:13
Zazu -Är du i mitt Vinterträdgårdsalbum o kikar ? I så fall är nr 10 en smalbladig kalmia och 24 är tibouchina ?
Solanum Quitoense heter växten, frukten heter naranjilla
kerstin z5-6
12-09-2004, 18:13
Sorry dubbelklick ...
Helen i Piteå Zon 5
12-09-2004, 18:56
Jättekul! Hoppas du får frukter också, ska bli spännande och se fortsättningen. Ingen av mina 2 blommar men dom är omplanterade och intagna i vinterförvaring.

/Helen
http://www.odla.nu/album/data/helen/953_p11416.jpg
Hejsan Helen!
Va va det för mysig växt du hade bild på? Skulle vilja ha en sån jag med:-)
kerstin z5-6
12-09-2004, 20:05
Bumbom - jag är inte Helen, men -Det är den -Solanum quitoense
Helen i Piteå Zon 5
12-09-2004, 20:07
Det är den Kerstin berättar om..Solanum quitoense "Naranjilla", en växt som får ätliga frukter stora som en tomat, oranga och skäggiga. Fruktköttet är grönt och friskt att äta eller göra juice av. Skalet kan man torka och smaksätta sprit med. Den blir mellan 1,5-2m, kan övervintrar ca. 4år, får stora (upp till½m) taggiga blad som är dekorerade i grönt och lila. Har hittat info. om att den odlas i Columbia, Peru och i andra länder runt ekvatorrn där den kallas Lulo. / Helen
Tack för svaren:-) alltid kul att lära sig lite nytt om växter man aldrig sett
Helen i Piteå Zon 5
13-09-2004, 20:26
Ja, visst är det kul det här med växter och för mig är det så, ju mer jag lär mig ju mer vill jag pröva i frösådd och hitta lite udda och roliga växter. På vintern sitter jag mycket framför datorn och söker upp olika fröfirmor runt om i världen och hittar jag något frö som verkar intressant skickar jag ett mail och frågar ifall jag får köpa och skicka pengar i ett kuvert, och än har jag aldrig fått nej. Jag frösår mycket och lär mig hela tiden av egen erfarenhet och försök, av trädgårdsvänner i verkliga livet, vänner på detta forum och AoT, så jag hoppas att du stannar kvar. / Helen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.