cina
Har så smått börjat planera trädgårdslandet, men jag har ett problem, eller det är väl snarare en möjlighet. Mitt grönsaksland som är ungefär 3x8 m sluttar. Perfekt när det är soligt, men mindre bra när det regnar kraftigt. Allt ”rinner” nedåt. Prövade förra året att göra gångar av sten, men det blev inte tillräckligt bra. I år har jag tänkt göra terasser, men till frågan vad använder jag för material. Kan väl inte använda mig av imprengnerat trä i grönsakslandet och vanligt trä kommer väl att ruttna snabbt. Det blir en nivåskillnad på nästan 20 cm mellan varje del i landet. Någon som kan hjälpa mig.
Ingrid på Västkusten
Aha - jag har anlagt mina tre köksland på en av de mera sluttande områdena - och har löst detta galant med upphöjda bäddar. I ena änden är bädden inte så upphöjd, kanske 25 centimeter, i andra änden är den upphöjd kanske en meter . Jisses va ddet var jobbigt att fylla dem - men sedan dess har jag bara njutit fördelarna med upphöjda odlingsbäddar.

Har man långa bäddar (förhållande bredd längd)så kan man göra trappstegsbäddar - d v s man höjder upp och anpassar i olika sektioner.

Håller på och planerar ett nytt land där jag precis skall göra så :-) olika terasser - avdelade. Bygga upp på berget :-)

Material? Tjaa-a jag har använt tryckimpregnerat :-) och mycket av mina övriga upphöjda odlingsbäddar och terasser är gjorda av sten och betong.

Man kan se en del i mitt fotoalbum på www.alltomtradgard.se

http://www.alltomtradgard.se/forum/albums/...320581_hus1.jpg

Där allt vike ligger - vart det köksträdgårdsbäddar :-))

Hoppas denna blir bra;

http://www.alltomtradgard.se/gardeninglist...hoto.php?id=812

Hälsar Ingrid
cina
Hej Ingrid. Tack för ditt inlägg. Jättekul med bilder också, alltid svårt att föreställa sig annars. Det kanske är så att jag ska använda imprengnerat trä. Fast lite konstigt känns det ju. Men vem vet kanske någon annan som har en bra idé.
KURT
Det finns ju betong stenar (liknar sten lite eftersom de slipats) som är gjorda för att staplas till murar (med hålls ihop av plast? stavar). Fördelen med sten/betong är att den samlar värme under dagen som avges under natten. Nackdelen med sten/betong är pris, vikt samt arbete. Man måste gräva ner det ordentligt så att den inte rasar av tjällossningen.
fiffigafrun
Jag har inget sluttande trädgårdsland men det kanske skulle kunna funka hos dig ändå... Jag har använt gamla "ärgade" tegeltakpannor som "ram" runt mina trädgårdsrutor. Mellan rutorna har vi lagt grus. Har ställt takpannorna på högkant och lite omlott i varandra så står de väldigt stadigt och tål också att ha fuktig jord mot sig. Annonsera kanske du kan få tag på nån som just bytt tak och kanske bara är glad att bli av med dem...
Nette
Hej !

Det är nog inte så lämpligt med impregnerat virke dessutom tror jag inte att man får använda det på detta sätt. Det fäller ut en massa otrevliga kemikalier som sedan tas upp i rötterna på dina grönsaker och som du sedan konsumerar. Är heller inte bra för vattenlevande organismer tex grodor.
e_sedell
Jag har en bräda som är 6*25*längden som stöd till en rabatt. Det har funkat bra i några år. Till mitt växthus har jag obehandlad p.wood som igentligen är för inomhusbruk. Den är 7 mm tjock tror jag, det har fungerat i 4 år nu och då är det upphöjt knapt 1m. Så det rutnar inte så fort.
Ingrid på Västkusten
Utomhus skulle jag inte ta plywood, inomhus i växthus - där har jag t o m spånskivor :-)
och tryckimpregenrat innehålelr nuförtiden så lite kemikalier och det är ju nånting man får slå ut på en tjugårsbasis med. Tillverkningen är allt annan än miljövänlig, tyvärr.....
Landskapar man med trä vill åtminstone jag att dte håller flera år.
Takpannorna var en kul grej, måste få tipsa om en annan kul grej fast då för folk med plan tomt;

www.stackstone.com

Själv har jag odlat squash i gamla bildäck. Snacka om kemikalier!!!!!

Glada hälsningar ifrån Ingrid som längtar till våren
e_sedell
Men p.Wood håller länge. Den vi har har ju konstant utsats för fukt... Men det finns ju för utomhusbruk och den håller bra.
Men jag skulle nog ha gjort av grövre, otryckade bräder. De håller nog så länge för att anlägga med.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon