ester
Jag har ett par vita rosor på solsidan av huset och de har vuxit dåligt, gräs har i stort sett kvävt dem och de såg trista och vissna ut. Så i veckan grävde jag upp dem, flyttade på dem något och satte dem i stora, djupa och nya hål med ny jord. Nu är de helt torra och gula blad på dem! ohmy.gif

Har jag haft ihjäl dem? Jag köpte dem som små för ungefär 2 år sen och jag har grävt försiktigt och inte haft sönder rötterna.

Det är 3 schneezwerg, en "finlands vita" och en honungsros, men houngsrosen ser lika pigg ut som innan. Har även flyttat en liten bit på en mindre äppleros och även den är gul och vissen.
kerstin z5-6
har du vattnat dem så har de nog bara gått i vila -håller en tumme smile.gif
Kajsa
Det är bara att hoppas, vattna om det inte regnar, gula blad börjar det bli vid denna tid. Kupa upp jord runt de ömtåliga rosorna och lägg på kogödsel i vår så ska det väl bli fart på dom.
ester
Jag öste massor av vatten på när de var nyplanterade. Det gör jag alltid - bättre för mycket än för lite. Sen har jag vattnat dem varje dag som de inte regnat och i den nya jorden som de fått finns det kogödsel. Jag brukar slänga på hästgödsel också på hösten, men det har jag inte gjort ännu.

Har även flyttat en Madame Plantier och den ser lite vissen ut i topparna på vissa ställen. Men den flyttades bara en knapp halvmeter eftersom både den och grannrosen hade brett ut sig så att de inte fick plats. Och Plantiern var planterad i våras och även där grävde jag upp hela jordklumpen som rötterna satt i och vattnade rikligt så fort den kom ner i sin nya grop.
Kajsa
Det låter bra, men lägg på gödsel i vår istället, nu ska dom avmogna och med gödsel kan dom klara vintern sämre. Flyttade en stor klätterros i veckan och trots en massa vatten hänger alla toppar, det får man räkna med när den flyttas, den kommer igen i vår. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon