Full version: Damm/badkar
Boxbum
Jag ska till nästa år göra en damm fast med hjälp av ett badkar. Tänkte gräva ner badkaret i backen i backen klädd med blå duk sen i med lite sten, växter etc och eventuellt en liten fontän.
Sylvia
Ja, varför inte. Du får berätta hur det går sedan, detta har jag inte prövat själv! tongue.gif smile.gif
ylle
Det blir nog kanonfint!
Eftersom jag har liten trädgård har jag fuskat med en nedgrävd djup balja med näckrosor i!
nypan
ylle, vad intressant, gräver du bara ner baljan och så i med växterna, hur gör du för att hålla vattnet schysst, fyller du på eller filtrerar eller vad? detta verkar vara den perfekta fuskvarianten för mig, som varken kan ha elpumpar eller filtrar eller ngt dyrbart arrangemang i övrigt.
trivs näckrosorna i baljan året om, tips? mvh nypan
Åsa E
Jag är inte Ylle, men jag svarar ändå.
Jag har en minidamm i plast, sån som man köper i plantskolan. Inga filter och pumpar.

Vattnet håller sig hyfsat klart om man har i någon vattenrenande flytväxt, t ex hornsärv. Och vattenväxternas blad (näckros, vattenhyacint, musselblomma t ex) bör täcka ytan så mycket som möjligt, så att inte solljuset når ner i vattnet. Det är solen som gör att algerna trivs, men observera att dammen ändå bör ha ett soligt läge, annars blommar inte näckrosorna.

Det har hänt att vattnet blir grumligt av alger ändå, men då tar jag och skyfflar upp algerna med händerna, de ligger i trådiga sjok som är lätta att få upp. Det behövs kanske en gång per säsong.

I en sån grund damm kan inte växterna stå kvar över vintern. Näckrosen övervintrar i garaget, hornsärven i en hink i källarfönstret.
ÅsaF
Vi har en liten damm som är väl en 50 cm djup. Vi tar aldrig upp växterna i den. De verkar klara sig utmärkt. Näckrosen som vi tog från en sjö klarar sig också. Däremot tror jag man måste ta in köp-näckrosor över vintern för de är nog inte lika tåliga.
ylle
CITAT (nypan @ 11-10-2004, 23:45)
ylle, vad intressant, gräver du bara ner baljan och så i med växterna, hur gör du för att hålla vattnet schysst, fyller du på eller filtrerar eller vad? detta verkar vara den perfekta fuskvarianten för mig, som varken kan ha elpumpar eller filtrar eller ngt dyrbart arrangemang i övrigt.
trivs näckrosorna i baljan året om, tips? mvh nypan

Ber om ursäkt att jag inte svarar förrän nu, har inte varit inne på sidan. Ingen pump, bara stillastående vatten. Det är ganska klart och fint. Har sån tur så jag har fått in några små snäckor som jag tror käkar upp alger och sådant, de simmar omkring istället för fiskar.
Förra vintern tog jag in näckrosorna i en plastpåse, mörkt i en sval sommarstuga. De överlevde. Men i år har jag, efter goda råd här på forumet, planterat dem direkt på botten av dammen. Och så i med hönsskit! De mår de jättebra av.
Så till vintern tänkte jag tömma dammen och täcka med löv. Vi får se hur det går. Kanske någon har en bättre idé? Tror inte min näckros klarar att bottenfrysa, den är "köpe".
ÅsaF
ylle: Om du har en sån där damm av plast så råder jag dig att inte tömma dammen. Marken brukar ändra form och dammen trycks upp när marken fryser så då får du antagligen gräva om runt den till våren sen.
ylle
Hmmm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon