Full version: Ungt äppelträd
Anna C
Hej!

Vi har ett mycket ungt äppelträd. Eftersom det blev lite glapp mellan förra ägaren och oss så blev det inte beskuret förra året. Har läst att unga äppelträd bör beskäras varje år, men har fått olika besked om när på året det är lämpligast. Vårvinter eller höst???

Vårt träd verkar ha en gren som vill konkurrera med toppen. Den går väldigt rakt upp men är inte riktigt lika hög som toppen. Har läst mig till att den ena måste bort, men vilken ska vi välja att spara?

Efter att ha studerat olika beskärningsinstruktioner har jag dragit följande slutsatser: Grenar som växer in mot stammen ska tas bort. Grenar som kortas ska kortas ovanför en utåtriktad knopp. Mycket unga träd bör ha en "toppvinkel" på 45 grader och unga träd 90 grader.

Då uppstår flera frågor i min hjärna. Ska verkligen alla inåtväxande grenar utan undantag tas bort? Vilka grenar ska egentligen kortas, alla eller endast de som behövs för att uppnå rätt "toppvinkel"? Och när blir ett mycket ungt träd bara ungt?

Jag vill gärna pyssla om detta träd på rätt sätt för äpplet (singular) som vi skördade i höstas var väldigt gott.

Anna
Cilla
Hej Anna,

Det verkar som att ditt äppelträd stått i backen några växtsäsonger. Du kan välja att beskära i vårvinter eller under JAS, juli, augusti eller september.

Jag brukar beskära unga kärnfruktträd sent på vårvintersäsongen eller under JAS. Finns det kräfta i trädgården brukar jag beskära alla kärnfrukter i JAS då läkförmågan är som bäst. Kräfta är en elak svamp, hur den ser ut ser du på http://www.juniper.se/tradvard/krafta.htm. Största risken när man beskär unga träd på vårvintern är att de fryser tillbaka, men det brukar oftast gå bra. Anbänd skarp sekatör som inte klämmer eller fnasar sönder grenarna.

CITAT
Vårt träd verkar ha en gren som vill konkurrera med toppen. Den går väldigt rakt upp men är inte riktigt lika hög som toppen. Har läst mig till att den ena måste bort, men vilken ska vi välja att spara?
Inget alternativ är helt fel. Jag skulle spara den som är rakast, men du kan också beskära den svagväxande "på tapp" (lämna ca 5 cm) och binda upp den lite snedare mer starkväxande mot denna. Skär bort tappen nästa säsong.

CITAT
Efter att ha studerat olika beskärningsinstruktioner har jag dragit följande slutsatser: Grenar som växer in mot stammen ska tas bort. Grenar som kortas ska kortas ovanför en utåtriktad knopp. Mycket unga träd bör ha en "toppvinkel" på 45 grader och unga träd 90 grader.

Då uppstår flera frågor i min hjärna. Ska verkligen alla inåtväxande grenar utan undantag tas bort? Vilka grenar ska egentligen kortas, alla eller endast de som behövs för att uppnå rätt "toppvinkel"? Och när blir ett mycket ungt träd bara ungt?

Jag brukar beskära ungträd i upp- och nedvänd 45-graders V-vinkel i ca 2 år. Under dessa första år är jag också sträng med inåtriktade grenar. Anledningen är att alla dessa grenar ju ska kunna bli lårbenstjocka sedan. Växer de inåt får de inte plats.

För varje år släpper jag upp vinkeln lite, dvs låter sidogrenarnas spets få en bredare vinkel mot toppskottets topp. Det går inte att säga exakt när det sker, träd växer så olika fort. Om man tänker i 20-årsperspektiv och på 15-25 meter tjocka grenar brukar det hjälpa. Det ska få plats.

Alla grenar behöver inte kortas (det gör man bara innan krongrenarna fått sidogrenar), men de första 5-10 åren brukar man korta in alla krongrenar (sidogrenar) samt toppskottet. Anledningen är att de proportionerligt ska bli lite tjockare.

Var exakt vid knopp man kortar in beror på vartåt man vill att fortsatta grenen ska växa. Om det unga trädets (under 5-10 år) krongrenar (huvudgrenar från stammen) vill växa horisontellt, beskär strax utanför uppåtriktad knopp. Detta för att inte energin ska gå åt till att bilda fruktanlag, som sker på fallande grenar. Om trädets krongrenar vill växa rätt upp - beskär över utåtriktad knopp så att trädet fortsatta grenvinkel blir aningen horisontalriktad.

Toppskottet beskär du över knopp så att det blir så rakt som möjligt. Beskar du över knopp som växte åt vänster och upp förra gången, beskära du så att fortsatta grenen kommer höger och uppåt.

Här är iallafall något exempel på beskärning av ungt träd, men jag inser att jag skulle kunna utöka min trädsajt med detta! http://www.juniper.se/tradvard/juniperjobb4.htm

Lycka till!

Cilla
Jörgen
Det blev visst nåt fel här. Sorry mad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon