jazza
Skulle vilja ha lite tips på vilka sorter som ger godast frukt !

Har tänkt köpa ett plommon och ett körsbärsträd! rolleyes.gif

Bor i zon 3-4 (glömde jag tala om)
KURT
Just när det gäller fruktträd, och speciellt plommonträd, så är det intressant vilken växtzon trädet skall planteras!

http://www.odla.nu/metoder/zoner.shtml
Jan af Lisö
Den körsbärssort jag vill rekommendera är Bigarrå Burlat på Gisela 5 grundstam.

Burlat är en en tidig sort och i fjol fick jag mina mina körsbär, stora, söta, saftiga och mörkröda redan till midsommar i stockholmstrakten. Det är just tidigheten som är så bra, man har möjlighet till frukt redan i midsommartid eller början på juli, dvs 2 månader tidigare innan de flesta andra frukter mognar.

Gisela 5 grundstammen gör att trädet blir ett sk. pysslingsträd, dvs max 3 meter högt. Det gör att man enklare plockar frukt, enklare att skydda mot fåglarna samt ökad härdighet. Enligt lappen på trädet skulle det klara sig t o m zon 5 (om man nu tror vad som står på lappen).

Jag planterade trädet i fjol och fick redan första året 66 körsbär på det.

Burlat är inte vanlig i plantskolorna och jag fick åka från södra Stockholm till Uppsala för att köpa trädet, men det var det absolut värt. Sorten förökas av Ebe Plant och de kan säkert hjälpa till med adress till en lämplig trädgårdsbutik i närheten där du bor, som säljer deras alster. Om man är tidigt ute så har man alltid möjlighet att beställa.

http://www.algonet.se/~reinisch/gisela.htm

Om man skall säga något som är mindre bra med Burlat, så lär den ha lätt att spricka, enligt vad man läser om sorten. Men hos mig var det bara ett sprucket körsbär av 66, kanske beroende på den torra våren. Jag tycker själv inte att sprickorna är ett stort problem när man själv äter frukt direkt från trädet....

Vad gäller frågan om plommonträd så anses den nya sorten "Jubileum" vara en bra sort. Jag planterade mitt träd i fjol, men har inte fått någon frukt ännu för att kunna uttala mig om trädet. Men själva trädet är vackert och lär inte behöva kartgallras.
Hannele
Varför inte familjeträd; med 3-4 olika sorters körsbär
och plommon på ett och samma träd!
Cilla
Familjeträd med stenfrukt brukar sällan leva länge. Alltför ofta ympar man körsbärsträd med så dåliga grenvinklar att de inte håller alls när de blir lite större. Vill man ha ett sådant ska man se att man får ett med trubbiga grenvinklar. Underlaget (stammen som sorterna ympas på) är ibland också mer svagväxande än sorterna (huvudgrenarna), vilket innebär viktproblem så småningom.

Vill man ha mycket stenfrukt på liten yta kan man ha som alternativ att sätta en eller ett par spaljéer längs en vägg, ett staket eller liknande. De lever heller inte så länge, men har bättre kvalitet i handeln och gör det lätt att skydda t ex körsbär från fåglar.
Waldemar
Jag har ett körsbärsträd som heter Stella. Bor i zon 1 och vet inte hur långt upp i landet det går att ha detta träd. Men bären är mycket goda och söta. Dessutom är trädet självfertilt vilket är bra om man bara har ett träd och inga grannar som har lämpliga sorter. Annars tycker jag att Allmän gulröd biggarå är jättegod men den måste pollineras av rätt sorts träd.
Cilla
Jag har skuggmoreller med fantastiskt goda bär, men tyvärr är de man köper i handeln närapå helt omöjliga att hålla friska. Däremot växer de mycket snabbt från frö!

Vill du ha några kärnor, skicka mig ett kuvert i juli med adress så sänder jag. Om de trivs växer de ca 1 meter per år.
lindsay
Hej Jazza!
Om du vill ha ett tidigt plommon så köp opal, om du vill ha världens godaste så köp ett viktoria också!
Tala med din lokala planthandel, (Backamo garden center?)(höglunds, axamo)om du är jazza i B. förstås! De borde kunna svara på vilken körsbärsort du ska ha. B. ligger säkert i zon 3, du har ju en bit till vättern, annars har du zon 2!
Jag har ett smaskigt biggarå och viktoria, bor zon 4, minst.
Hälsningar Linda (Linblom)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon