marcus_r
hej alla på Odla.nu forum.
Jag är industridesigner student som ska göra mitt magister examensarbete på Konstfack i Stockholm. Jag vill undersöka vanliga problem man har i sin trädgård som man kan få hjälp med av robotar. Tanken är inte att det ska bli som att ha en robot trädgårdsmästare utan mer som en hustomte som påminner en om saker som man bör ta tag i. jag tror att man mår bra av att själv fixa i sin trädgård men att det kan vara bra med lite hjälp inbland. Några exempel är gräsklippning (som redan finns) avlägsnande av skadedjur Tex. mördarsniglar och bladlöss. En annan idé är att man med olika sensorer kan få reda på när man ska lägga ut blåkorn (beroende på surhet) O.S.V.

Jag blir jätte glad för alla tips och kommentarer som jag får.

Med vänlig hälsning Marcus Rudbäck
Fialotta
En robot som äter eller tar bort mördarsniglar...
vill jag ha....kan du fixa de tongue.gif laugh.gif

Beställer en direkt laugh.gif tongue.gif rolleyes.gif
Copycat
Hejsan ! Välkommen till forumet, kul idè. Varför inte något som håller koll på fuktigheten i jorden? Så man vet när det behöver stödvattnas på sommaren. Det är inte så kul när blommorna slokar och behöver säga till själva wub.gif
marcus_r
absolut när roboten ändå klipper gräset eller äter mördarsniglar kan den ju kolla fuktighet i marken
Fenja
Skulle den kunna vattna krukor (utomhus), växthus och rabatter? Kratta löv, funka som kompostkvarn, kantklippa runt rabatter och annat? Gräva, flytta på stora stenar?
Spånar bara på nu!!
Mvh
Fenja
marcus_r
det finns en robot idag som får sin energi från att biologiskt bryta ner mördarsniglar. samma forskare forskar nu i att driva liknande robotar med växter. vad sägs om en liten robot mask som äter ogräs och mördar sniglar utan att förstöra miljön eller behöva ha batterier
Copycat
Ja, något som tar den förbannade Kirskålen wub.gif
marcus_r
svar till fenja.

alla idér e jätte bra då jag inte själv e någon expert på trädgårds arbete. kompostkvar skulle kunna vara intresant att jobba vidare med just kratta löv e ju inte så kul. men sammtidigt vill jag inte ta ifrån människan känslan av att själv uppleva dofter och liknande som man mår bra av när man jobar i sin trädgård. men om många vill ha hjäp med detta så kanske jag ska tänka om.
marcus_r
Kirskålen jag läste nu att man kan minska spridningen genom att knipsa bort frö kapslarna, detta skulle den kanske kunna göra men varför inte äta upp hela växten med röter och allt. den ska ju vara god som grönsak.
Fenja
Den kanske kunde suga upp alla löv (lite finare grenar också troligen) och finfördela dem så "brinner" de fort i komposten?
Mvh
Fenja
gammelnalle
If you're looking for trouble
You came to the right place
Elvis P

här finns det bara problem.... biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
så du har ingen enkel match om du skall lösa alla våra problem...

Jag håller nog på att du skall prioritera Kirskålen... det mesta andra finns ju redan : fuktmätare för jorden , problemet är kanske hur man skall ha en mobil robot med känselspröt som skall klara olika terräng... lös jord är nog OK att ta sig ner till 20-30cm men i morän?? och att skilja på olika jordmåner (jag antar att man sonika mäter resistansen mellan spröten ?)
Lövsugare finns ju. (Själv använder ja´g gräsklipparen...)

se'n tycker jag du har förstått att man INTE skall reducera allt arbete...

Keep up the good work !!
Lena N
Kanske någon monsterrobot som skrämmer rådjur, kaniner, älgar mm. mad.gif

Men klappar katten vänligt. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon