marcus_r
hej alla på Odla.nu forum.
Jag är industridesigner student som ska göra mitt magister examensarbete på Konstfack i Stockholm. Jag vill undersöka vanliga problem man har i sin trädgård som man kan få hjälp med av robotar. Tanken är inte att det ska bli som att ha en robot trädgårdsmästare utan mer som en hustomte som påminner en om saker som man bör ta tag i. jag tror att man mår bra av att själv fixa i sin trädgård men att det kan vara bra med lite hjälp inbland. Några exempel är gräsklippning (som redan finns) avlägsnande av skadedjur Tex. mördarsniglar och bladlöss. En annan idé är att man med olika sensorer kan få reda på när man ska lägga ut blåkorn (beroende på surhet) O.S.V.

Jag blir jätte glad för alla tips och kommentarer som jag får.

Med vänlig hälsning Marcus Rudbäck
Fialotta
En robot som äter eller tar bort mördarsniglar...
vill jag ha....kan du fixa de tongue.gif laugh.gif

Beställer en direkt laugh.gif tongue.gif rolleyes.gif
Copycat
Hejsan ! Välkommen till forumet, kul idè. Varför inte något som håller koll på fuktigheten i jorden? Så man vet när det behöver stödvattnas på sommaren. Det är inte så kul när blommorna slokar och behöver säga till själva wub.gif
marcus_r
absolut när roboten ändå klipper gräset eller äter mördarsniglar kan den ju kolla fuktighet i marken
Fenja
Skulle den kunna vattna krukor (utomhus), växthus och rabatter? Kratta löv, funka som kompostkvarn, kantklippa runt rabatter och annat? Gräva, flytta på stora stenar?
Spånar bara på nu!!
Mvh
Fenja
marcus_r
det finns en robot idag som får sin energi från att biologiskt bryta ner mördarsniglar. samma forskare forskar nu i att driva liknande robotar med växter. vad sägs om en liten robot mask som äter ogräs och mördar sniglar utan att förstöra miljön eller behöva ha batterier
Copycat
Ja, något som tar den förbannade Kirskålen wub.gif
marcus_r
svar till fenja.