Jag tycker det verkar smidigt att bygga rabatter på höjden med hjälp av torvblock. Är det någon som vet om det funkar att ha en sådan rabatt i full sol och med vanliga växter (ej surjordsväxter)? Vilka problem kan det medföra?
/Vera
Caprice
13-09-2004, 13:36
Hejsan, visst funkar det att ha "vanliga" växter i den upphöjda rabatten! Det handlar mest om vad du har för jord...
Nackdelen med att ha den i full sol kan väl isf att torvblocken kan suga vatten ur rabatten, de funkar ju nästan tvättsvampar... Ett smart sätt att komma förbi detta är att du lägger plast i botten på torvbygget, och viker upp plastkanterna ca 5cm innanför torvblocken... Då är det alltid fuktigt i botten, och denna fukt stiger upp igenom jorden/rötterna söker sig nedåt i bädden. Torvblocken kommer inte åt fukten pga plasten som är vikt mot blocken...
Caprice
Hannele
13-09-2004, 13:41
CITAT (verek @ 13-09-2004, 14:18)
Är det någon som vet om det funkar att ha en sådan rabatt i full sol
Ja, vi har byggt rakt på berget, soligt. Jag har planterat bl.a. pimpinellarosor där.
CarinaA
13-09-2004, 18:38
Vi är också inne på att höja upp vår rabatt intill terassen med hjälp av torvblock, mest för att komma upp från den leriga jorden. Tror det kan bli ganska fint ihop med vår träterass. Också borde det bli smidigare att rensa ogräs kanske...
Hannele, din rabatt ser fin ut! Kan tänka den blir ännu finare när det vuxit upp lite till. Blev nyfiken på cosmosblommorna som du skrev om. Har de nåt annat namn? Kunde inte hitta nåt på nätet...
Cilla
13-09-2004, 21:32
Jag har byggt tre stora runda "baljor" av torvblock där jag från början lade en massa löv, trädgårdsrens, stallgödsel, sand och lite lerjord (färska gödseln längst ned). Nu fungerar de som bra uppdragare av plantor innan de kommer ut på sina platser i trädgården. I kanterna sätter jag slingerkrassefrön på våren och de slingrar ut många meter under sommarsäsongen och täcker torvväggarna som jag tycker är ganska fula i den miljö de står.
Jag använder baljorna också för att ha bra jord till hands. På hösten fyller jag på med färsk stallgödsel som jag gräver ned så djupt jag orkar, och löv blandas med översta lagret. På våren hoppas jag att gödseln ska göra bäddarna lite varma, och samtidigt att de översta lagren är klara för plantering. Hittills har det fungerat.
De står soligt och torrt men håller fukt väl. Storleken och höjden på de torvkonstruktioner man bygger upp och vilken typ av jord man använder spelar nog större roll än vad man avgränsar jordhögarna med, tror jag.
kerstin z5-6
13-09-2004, 22:01
Ibland blir det dock myrbon i söder rabatter av torv
Hannele
13-09-2004, 22:13
CITAT (CarinaA @ 13-09-2004, 19:38)
Blev nyfiken på cosmosblommorna som du skrev om. Har de nåt annat namn? Kunde inte hitta nåt på nätet...
De är vit rosenskära (!), Cosmos bipinnatus, frön finns på vilken konsum som helst, tror jag.
Cilla
14-09-2004, 01:27
CITAT (kerstin z5-6 @ 13-09-2004, 23:01)
Ibland blir det dock myrbon i söder rabatter av torv
Tycker du att det sker mer i torvrabatter än andra? Här ser jag att det kan bli myrbon i sten- eller trä-omgärdade rabatter också, liksom i solvända marker som inte är "rabatterade" alls. Hos mig kryper det i krukor, bland stenar och överallt där det är torrt och soligt. Fast i år gillade inte myrorna regnet i rabatterna så de kröp in i huset...
kerstin z5-6
14-09-2004, 10:11
Ja tillslut får man byta ut blocken -de förstörs .. så rakt söderläge rek jag inte -Dessutom kommer den naturliga floran i trovblocken ,av mossa .lingon tallar , granar hjortron mm aldrig fram om torvblocken inte är fuktiga...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.