:-)INKA
13-09-2004, 13:28
...har jag plockat in nu... nu undrar jag om vidare skötsel
HUR gör jag ... de har knoppar som jag förmodar vill blomma...gör de det inomhus eller ska de nypas av?
Lite - mycket vatten...
Värme o.s.v övervintras de inomhus...
Tackar på förhand!
Låt dom blomma klart och njut av det. Dahlior klipper man ner stjälkarna på och förvarar knölarna i en spann eller plastpåse, öppet upptill och så täcker man dom med torvmull. Ställer dom mörkt, svalt ca 5 grader. Vattna inget på hela vintern. Agapanthus kan stå ljust och svalt 5- 10 grader och sparsam vattning. Själv har jag inte det där svala rummet så jag ställer krukan i garaget och där får den vissna ner, stänker lite vatten på den någon ggn. Planterar om i mars, och tar fram den då.
Sommartorparn
13-09-2004, 19:02
Jag brukar plocka av jorden från dahliornas knölar. Eftersom jag aldrig har torvmull hemma när det är dags, bäddar jag ned dom i hopknycklat tidningspaper i en pappkarton eller papperskasse. Det funkar också. Tittar till dom framåt våren och sprayar lite vatten på dom. Viktigt att dom inte ligger i något tätt eftersom dom kan börja mögla då. Förvaras i ett svalt men frostfritt utrymme. Gärna mörkt så dom inte skjuter skott på vårvntern. Dags för utplantering när risken för frost är över. Är knölarna stora kan man dela dom försiktigt, så att det blir ett växande skott på varje. Plantering mycket ytligt. Ser dom mycket torra och skrumpna ut kan man lägga dom i en hink vatten innan man planterar.