uno
Nu skall det planteras äppleträd på tomten. E-planta så klart.
Ge mig förslag på tre sorter som polinerar varandra och som är tidig, medel samt sen. Zon 3

uno
Fenja
Åkerö, Transparent blanch och Katja (tror jag... inte säker på den sista)!
Mvh
Fenja
Lajo
Bra förslag från Fenja tycker jag. Åkerö är visserligen ett väldigt läckert äpple, men Aroma är också ett gott äpple och dessutom ger det jämnare skörd. Alla dessa sorter går bra i Zon 3 och befruktar varandra.
/Lasse

Transparente Blanche, skördetid aug/sept
Katja, skördetid slutet sept/oktober
Aroma och Åkerö, skördetid okt/nov
Cilla
Å, det finns så många att det är svårt att välja... Kolla Ebe Plants äppellista för att få lite smakprov, samt pollineringslista.

Det finns för- och nackdelar med alla äppelsorter. Åkerö och Transparente Blanche tycker jag är utmärkta äpplen, men båda sorterna är mycket känsliga för fruktträdkräfta. Väljer du dem - plantera dem inte nära varandra och se till att alltid beskära innan grenar blir grova med rengjorda verktyg.

Aroma är ett friskt och härligt äpple, nästan resistent mot skorv också. Jag planterade den röda varianten hos mig, Amorosa. Sedan såg jag att de lokala matbutikerna sålde just det äpplet halva vintern. Jag hade valt en annan sort idag.

För att komplicera det hela och ge dig flera alternativ:

Ribston, mognar sent, i dec-januari och kan lagras.
Ett mycket vackert färgat äpple - grönt, gult, orange och starkt rött där färgerna tonar i varandra som en akvarell. Det gula i äpplena har guldfärg. Mycket aromatiskt och smakstarkt äpple, mer arom än Aroma, lika gott som Åkerö. Pollineras av Aroma, Filippa, James Grieve, Ingrid Marie, Oranie.

Oranie, mognar tidigt i september. Kan ersätta Transparente om man vill ha en tidig sort. Är friskare och får inte kräfta lika lätt. Äpplena är mindre, grönare, lite fett i skalet och håller lite längre. Kan utveckla sk glasäpplen, dvs fruktköttet blir bitvis helt transparent, som glas. Blommen på detta träd är lika märklig som Filippa... Starkt röda knoppar länge, slår ut långsamt i rosa och de utslagna vita blommorna har ofta en anstrykning rosa på undersidan av bladen. Pollineras av Gyllenkrok, Maglemer, Melba, Stor klar Astrakan, Transparente blanche, Sävstaholm.

Gravensteiner eller Röd Gravensteiner om du vill ha ett riktigt rött äpple mognar i oktober och kan lagras ungefär till jul. Det är ett stort äpple, flammigt med frisk smak. Kan bli saftigt så det skvätter. En nackdel är att zongränsen är just 3. En fördel är växtsättet, det är ett härligt träd att beskära... Stort, med bågiga, mjuka grenformer.

Ett roligt äpple som jag har för mig egentligen vill ha zon 2 men som jag beskär i zon 3 är Queen. Här kan man snacka om bomber. Äpplena kan bli hur stora som helst - man orkar inte äta upp ett om man inte är mycket hungrig. De smakar som Husmoder men är syrligare och krispigare.
Färgen på äpplena tror man knappt är sann... De kan se ut nästan hur som helst! Vissa helt gröna, andra gula, och de flesta har pastellliknande illröda flammor. Trädet är storvuxet och vackert. De träd jag beskär klarar sjukdomar mycket bra.
Att rekommendera det är säkert som att svära i pomologkyrkan, men roligare och matnyttigare äpple får man leta efter.
uno
Till Fenja, Lajo och till Cilla, ett stort tack.

uno
Sommartorparn
Låt mig tillägga: Belle de Boskoop.

Om du gillar äppelkakor, äppelpajer, etc. så är denna sort ett måste. Inget annat äpple ger så goda äpplepajer, p.g.a. att det är så syrligt och fast. Mognar i oktober/november, och kan förvaras långt in på våren. Är ganska sällsynta i butikerna.

Tyvärr pollinerar den sig med James Grieve och Trans. blanche, som båda sägs vara känsliga för kräfta. Eller finns det någon annan pollinerare som inte nämns av Ebe Plant?
Cilla
Kul att veta Sommartorparn, Belle d B ska jag titta närmre på. Ska fundera över den för nyplanteringar i den park jag jobbar i också.

Pollinering och pollinerare brukar vad jag vet inte sprida kräfta, det är i veden som sporerna vill sätta sig.
Sommartorparn
CITAT (Cilla @ 15-09-2004, 23:36)
Kul att veta Sommartorparn, Belle d B ska jag titta närmre på. Ska fundera över den för nyplanteringar i den park jag jobbar i också.

Pollinering och pollinerare brukar vad jag vet inte sprida kräfta, det är i veden som sporerna vill sätta sig.

Ett tips om du är nyfiken på sorten: håll utkik efter dessa äpplen i butikerna kring Mårten gås. Vanlig i södra Sverige just då (eftersom den behövs till efterrätten), men kan också gå att hitta i STockholm i mera välsorterade affärer typ Åhlens.

Mitt bekymmer med kräftkänsliga pollinerare är just valet av träd att plantera i sin trädgård. Man vill dels att dom ska vara goda, dels kunna pollinera varandra dels inte vara alltför mottagliga för sjukdomar - ett pussel som inte är så lätt att få ihop.....
Cilla
Ja, Belle d B ska kollas efter denna läsning. Jag väljer äppelträd mycket efter växtsätt, sjukdomsbenägenhet, skötselkrav mm också så det blir att titta på träd och i litteraturen för min del (mer än att bara spana in frukterna alltså). Tack för inspirationen!

Som sagt - kräfta sprider sig inte genom pollinering vad jag vet. Har du läst forskning som tyder på annat? Då är jag mycket intresserad (läser allt jag kommer åt om Nectria Galligena).

Smitta av kräftsvampen Nectria Galligena kommer i första hand som en sekundärsjukdom. I lövträd som står i sank eller packad jord, som beskurits fel, grovt eller i fel säsong, i träd med stark tillväxt av vattenskott pga beskärningsfel eller stark kvävegödsling bl a.

Jag ska i höst och vinter testa andra fruktträdvårdares synpunkter på något som jag funderat på i sommar - kräftans benägenhet att drabba just vissa äppelsorter som Åkerö och Transparente Blanche t ex. Jag tror inte längre att det är sorten i sig, utan att dessa sorter är mer benägna att växa starkt och därmed beskäras hårdare, avmogna sent och därmed få frostsprickor som blir inkörsportar mm - och därför drabbas så himla ofta. Har också experimenterat med ett par egengjorda Åkerö på min tomt som jag ställt i mycket dränerad och lite mager jord för att se om jag kan hålla dem kräftfria här.

Den som lever med det som växer får se!
Sommartorparn
CITAT (Cilla @ 16-09-2004, 01:13)
Som sagt - kräfta sprider sig inte genom pollinering vad jag vet. Har du läst forskning som tyder på annat? Då är jag mycket intresserad (läser allt jag kommer åt om Nectria Galligena).

Nej, min fundering gällde bara om nu Uno skulle vilja plantera ett sådant träd på sin tomt så skulle han också behöva plantera ett James Grieve eller Trans. blanche, träd som man annars avråder från p.g.a dom är kräftkänsliga.

MEN enligt E plantas hemsida är det helt andra pollinerare till Boskoop, nämligen Alice, Aroma, Cox’s Orange, Discovery, Ingrid Marie, Katja, Lobo!
Hur hänger det ihop?

Konstaterar att Belle de Boskoop endast går i zon II (enligt Ebe plant) och i zon I (enligt E planta), så det är många som inte kan ha det av den anledningen.

Är det normalt med så motsägelsefulla uppgifter i beskrivning av frukträd?
Cilla
CITAT (Sommartorparn @ 16-09-2004, 09:44)
Är det normalt med så motsägelsefulla uppgifter i beskrivning av frukträd?

Ja, i handeln och vissa trädgårdsböcker kan man få läsa vad som helst, men Ebe Plant är en bra källa.

Jag fattar nu vad du menar med kräftan, tack!
Cilla
Nu läste jag en gång till och såg att du jämför två bra källor: E-plantgruppen och Ebe Plant.

För klimatzoner ställer E-plantgruppen högre krav än många andra, och jag brukar lita helt på dem när uppgifterna är olika. För pollinering borde båda ha bra koll. Ska höra med E-folket nästa gång jag stöter på dem. Kanske är det så att de har egna tester medan Ebe Plant går på odlares erfarenheter. Vem som har säkrast uppgifter är svårt att säga!
zaaritha
Summerred, är ett aromatiskt gott äpple!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon