Å, det finns så många att det är svårt att välja... Kolla
Ebe Plants äppellista för att få lite smakprov, samt pollineringslista.
Det finns för- och nackdelar med alla äppelsorter. Åkerö och Transparente Blanche tycker jag är utmärkta äpplen, men båda sorterna är mycket känsliga för fruktträdkräfta. Väljer du dem - plantera dem inte nära varandra och se till att alltid beskära innan grenar blir grova med rengjorda verktyg.
Aroma är ett friskt och härligt äpple, nästan resistent mot skorv också. Jag planterade den röda varianten hos mig, Amorosa. Sedan såg jag att de lokala matbutikerna sålde just det äpplet halva vintern. Jag hade valt en annan sort idag.
För att komplicera det hela och ge dig flera alternativ:
Ribston, mognar sent, i dec-januari och kan lagras.
Ett mycket vackert färgat äpple - grönt, gult, orange och starkt rött där färgerna tonar i varandra som en akvarell. Det gula i äpplena har guldfärg. Mycket aromatiskt och smakstarkt äpple, mer arom än Aroma, lika gott som Åkerö. Pollineras av Aroma, Filippa, James Grieve, Ingrid Marie, Oranie.
Oranie, mognar tidigt i september. Kan ersätta Transparente om man vill ha en tidig sort. Är friskare och får inte kräfta lika lätt. Äpplena är mindre, grönare, lite fett i skalet och håller lite längre. Kan utveckla sk glasäpplen, dvs fruktköttet blir bitvis helt transparent, som glas. Blommen på detta träd är lika märklig som Filippa... Starkt röda knoppar länge, slår ut långsamt i rosa och de utslagna vita blommorna har ofta en anstrykning rosa på undersidan av bladen. Pollineras av Gyllenkrok, Maglemer, Melba, Stor klar Astrakan, Transparente blanche, Sävstaholm.
Gravensteiner eller Röd Gravensteiner om du vill ha ett riktigt rött äpple mognar i oktober och kan lagras ungefär till jul. Det är ett stort äpple, flammigt med frisk smak. Kan bli saftigt så det skvätter. En nackdel är att zongränsen är just 3. En fördel är växtsättet, det är ett härligt träd att beskära... Stort, med bågiga, mjuka grenformer.
Ett roligt äpple som jag har för mig egentligen vill ha zon 2 men som jag beskär i zon 3 är Queen. Här kan man snacka om bomber. Äpplena kan bli hur stora som helst - man orkar inte äta upp ett om man inte är mycket hungrig. De smakar som Husmoder men är syrligare och krispigare.
Färgen på äpplena tror man knappt är sann... De kan se ut nästan hur som helst! Vissa helt gröna, andra gula, och de flesta har pastellliknande illröda flammor. Trädet är storvuxet och vackert. De träd jag beskär klarar sjukdomar mycket bra.
Att rekommendera det är säkert som att svära i pomologkyrkan, men roligare och matnyttigare äpple får man leta efter.