Full version: Bubbelplast
Helen B
Hej,
Jag är innne på mitt andra år med växthus och funderar lite på hur bubbelplasten funkar.
Jag har ett Eurolux på 9,9 kvm. Golvet är tumlad sten med isoleringsunderlag, inga värmeslingor. Jag tänkte att ha lite växter, som tex olivträd, i växthuset under vintern. Tror ni att det håller 5 grader varmt med värmefläkt vid 10-15 graders kyla? Jag bor i stockholmsområdet.
Som sagt så har jag ingen aning. Man skulle ju kunna chansa...men synd på fina växter om de fryser ihjäl sad.gif
Hoppas att någon här vet mer än jag.
Tack på förhand
TeliaNet
skaffa en trådlös termometer som larmar vid inställd temp.
i jan/feb så är det marken som kyler mest pga kälen.
isolera golvet och byt glaset mot kanal plast och kör sedan med ett lager bubbelplast.
ThomasJ
Dina växter kommer inte att frysa ihjäl.. wink.gif

Om du sätter dit bubbelplast runt om huset (eller ännu bättre en begränsad yta) och inte har så högt i "tak", kommer en fläkt/värmare på ca 2kw klara av att hålla 5 grader. Inga problem. Visst kommer den behöva gå för fullt under jan-feb, men det får man nog räkna med, kostnaden blir inte så värst mycket ändå..

Försök att extra isolera runt krukorna så att de blir lite extra varma så klara sig nog allt lite bättre. Ställ dem på extra frigolit osv..

/Thomas
TeliaNet
om det är en termostat fläkt i ett litet utrymme så får du ändå en saftig räkning.
om fläkten drar 2KW så blir det så här;
elpris omkr 70öre/KWH.
2KW*0,7(kr)/KWh(timme)=1,4kr i timmen.
1,4(kr)*24h=33,6kr/dygnet.
33,6kr/dygnet*ca 140dagar=4704KR.
alltså; försök isolera med flera lager bubbelplast och även dörren är ett kryphål.
gammelnalle
Har ni så billig el i Nässjö???? har du glömt momsen?
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
TeliaNet
ja du gammelnalle, så billig energi har vi här i nässjö genom nässjö affärsverk NAVAB.NET/höglandetsenergi.

fr. prislistan:
inkl moms och energiskatt öre/kWh 72,5.

http://www.hoglandsenergi.se/htm/hus_priv.htm

http://www.nav.se/

www.navab.net
gammelnalle
OK !! jag tror dig...
biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
ThomasJ
CITAT (TeliaNet @ 13-09-2004, 18:00)
om det är en termostat fläkt i ett litet utrymme så får du ändå en saftig räkning.
elpris omkr 70öre/KWH.
alltså; försök isolera med flera lager bubbelplast och även dörren är ett kryphål.

Claes, du kan inte riktigt räkna så där statiskt.. Själva uträkningen är helt OK. Men det förutsätter att du kör med 2kw dygnet runt, och det behöver man inte. Dagtid vid solsken (även mitt i jan-feb) kan det lätt bli 10-15 grader i ett växthus..
Och eftersom man oftast har en termostat i fläkten så slår den av och på hela tiden.
Man brukar räkna med ca 200-300kr/månaden..

Däremot har du rätt i att ju mer bubbelplast man har ju mer isolerar den. Man kan t.ex. isolera en hylla eller dyl lite extra och där ha känsligare växter. Då kan det räcka med en mindre "kupevärmare" (dock godkänd för utomhusbruk)..

/Thomas
Dan i Nacka
Jag har dubbel bubbelplast i mitt lilla växthus (ca 8 m2) och med 1000w klarar värmefläkten att hålla 10 °C ner till en utomhustemperatur på ca -10°C. (Blir det kallare behövs 2000w.)

Vid "normala" vintertemperaturer går fläkten bara korta perioder och jag tror elförbrukningen/månad kostat motsvarande en CD-skiva. smile.gif (eller 1½)
Ganska billig hobby iallafall.

Vänliga hälsningar

Dan
Helen B
Nu ska jag beställa bubbelplast, fläkt har jag redan.
Tack för alla tips!
ThomasJ
CITAT (Helen B @ 13-09-2004, 22:26)
Nu ska jag beställa bubbelplast, fläkt har jag redan.
Tack för alla tips!

Det var så lite så.. wink.gif
Det är därför vi är här, att kunna hjälpa varandra. wub.gif

/Thomas
TeliaNet
CITAT (ThomasJ @ 13-09-2004, 21:21)
CITAT (TeliaNet @ 13-09-2004, 18:00)
elpris omkr 70öre/KWH.

Claes, du kan inte riktigt räkna så där statiskt.. Själva uträkningen är helt OK. Men det förutsätter att du kör med 2kw dygnet runt, och det behöver man inte. Dagtid vid solsken (även mitt i jan-feb) kan det lätt bli 10-15 grader i ett växthus..
Och eftersom man oftast har en termostat i fläkten så slår den av och på hela tiden.
Man brukar räkna med ca 200-300kr/månaden..

Däremot har du rätt i att ju mer bubbelplast man har ju mer isolerar den. Man kan t.ex. isolera en hylla eller dyl lite extra och där ha känsligare växter. Då kan det räcka med en mindre "kupevärmare" (dock godkänd för utomhusbruk)..

/Thomas

ok, men omkring 2/3 delar av 4700 blir det ju om man ska börja i oktober och blåsa på enda in i maj.
ThomasJ
CITAT (TeliaNet @ 13-09-2004, 22:30)
ok, men omkring 2/3 delar av 4700 blir det ju om man ska börja i oktober och blåsa på enda in i maj.

Njae.. smile.gif Tror fortfarande att du räknar lite för statiskt.. wink.gif
Om du skall värma upp växthuset mellan okt-apr/maj, så behöver du tex i oktober kanske bara värma under totalt 3-5h per/natt, nov-dec kanske den går totalt 10h/dag och så vidare.. Sedan i mars-april börjar det minska igen. Det blir fort varmt av vårsolen.. biggrin.gif

Skulle tro att en total kostnad på ca 1000kr för en normal vinter i zon 2-3 (stockholm).

Givetvis blir det säkert dyrare hos dig Claes, men inte så mycket..

/Thomas
TeliaNet
jag bor mitt på småländska höglandet och har inte så överdrivet lång viter.
jag såg att redan nu skulle det bli snö över norra norrland.
då får de ju börja värma redan nu.

sen så har jag ju ett billigt elpris rolleyes.gif
ThomasJ
CITAT (TeliaNet @ 13-09-2004, 22:51)
sen så har jag ju ett billigt elpris rolleyes.gif

laugh.gif
Ja, det är ju att föredra oavsett hur länge man skall värma upp ett växthus..

/Thomas
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon