Sollan
Aj, aj, aj, sitter här med gamnacke efter att i några timmar pillat fram frön ur min silverfryle. Kom till slut på att det bästa sättet är att "piska" ur fröna.
Far runt med fickorna fulla med melittafilter och samlar in a-l-l-t. Sitter sedan på kvällarna och gör puttriga fröpåsar på datorn där jag använder egna bilder. Hur roligt som helst!
Provsår också fröna i glasburkar med fuktigt hushållspapper i, för att se om man ska pilla fram fröna ur sina skal. (vissa fröer har liksom fler lager...)
Så om någon vill byta fröer så..... smile.gif
Jag ska inte köpa fröer i vinter...om jag nu inte hittar något alldeles fantastiskt förstås...
/sollan
Eleanor
Jag är en lika hängiven frösamlare som du. Det är ju så vansinnigt kul! Mina ligger fortfarande kvar i sina kaffefilter & där blir dom kvar till någon kall vinterdag. I januari brukar det var dags för "fröbytarkväll" på vår lokala trädgårdsförening. Har dragit upp massor av perenner från inbytta fröer. Kanonskoj! Har också provat att göra mina egna fröpåsar men för mig som inte är så datorvan tog det sån himla tid.... & det har inte jag så gott om, så det fick bli handskrivna.

//Madeleine
Sollan
Roligt att höra att det finns fler än jag! Jag tar frön av sådant jag inte ens vet om det går att fröföröka, t.ex praktbetonika. Försöker också ta frön från mina alunrötter (vanliga och rödbladiga) men det är så förpipplat svårt att få fram dem.
Ska ta sticklingar av azalean idag och hoppas att det går bättre än med klätterhortensian. De har fortfarande inga rötter efter 3 månader och stickning enligt konstens alla regler. sad.gif
/sollan
Gunvor Nilsson
Det där känns igen!

Inte släpper fröerna samtidigt på en planta så det är ett rännande. Värst är blå vaxklockan, den är himla retlig för där sitter fröerna fast länge men trillar ur frökapseln så fort man vänt sej om. Kirgislökens fröställningar står i ett höganäskrus och går man förbi så sprätter frökornen iväg ut på golvet. Tog en näve överblommad ulleternell och lade i bilen och nu har jag ulltussar i hela framsätet! Nävafröerna får man passa noga, det blir inte så mycket av varje sort men det blir förhoppningsvis en planta av varje frö! Faktiskt ganska kul sysselsättning! tongue.gif

/Gunvor
Copycat
Hejsan ! jag är en sån som knycker sista kaffefiltret till fröerna. Jag törs inte vänta för länge på att det ska mogna riktigt. Jag klipper av fröställningarna när dom "nästan" är mogna, sen får dom torka till ordentligt i kaffefiltret. När fröställningarna är riktigt torra så går det mycket lättare att ta till vara på alla fröer. Sen är det en bra förvaringsplats tills våren kommer. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon