PatricTille
13-09-2004, 19:03
Jag har en idé om att jag ska plantera uppstammade rosenbuskar i två rabatter som gränsar till husets uppfart. Det är alltså en rabatt på var sida om en bred grusgång. Min tanke är att det ska bli något av en allé med rosorna. Men genom att de är uppstammade så är ju rabattytorna ganska tomma. Har ni några förslag på vad jag kan plantera tillsammans med de uppstammade rosenbuskarna? Antingen ska det vara ettåriga växter eller en mer perenn rabatt.
Lavendel är ju en klassiker tillsammans med rosor. Men det finns väl en hel del att välja på som är snyggt, det beror på om du vill ha en hög eller låg rabatt under? När det gäller ettåringar så har du ju margueriterna till exempel.
Mvh
Fenja
Jag har givit upp att ha lavendel nära rosorna. De vill ha en helt annan jord, mycket mer sandblandad och dränerad, inte lika mycket gödsel och vatten. Mina var fina ett och ibland ett par år, sedan slaknade de.
Nu har jag satt olika slags myntor under och intill rosorna. Det fungerar bättre, myntorna tål både gödsel, vatten, krafsning av jordytan, kupning och att komma lite djupare i jorden varje gång kogödslet kommer på. Men det är inget för lågväxande rosor - myntorna kan bli riktigt höga och kraftiga av god jord!
Ettåriga växter tycker jag egentligen funkar bäst, iallafall närmast rosorna. De kan jag också mylla ned på hösten.
kerstin z5-6
14-09-2004, 10:04
I den rabatten med stamrosor skulle jag välja en låg marktäckande vit ros !
Ev kombinerad med lammöron eller annat gråbladigt
Salvia nemorosa tål kraftigare jord o mer vatten än lavendel
PatricTille
14-09-2004, 20:35
Tack för era kunskaper och förslag på olika växter. Är det fler som vill bidra så får ni gärna göra det. Tycker det lät intressant med marktäckande rosor. Det är ju ett tag kvar till våren så jag hinner fundera.
Än en gång tack.
Jag skulle nog blandat växter i rosgången, grupper av lökväxter på våren då rosorna ännu inte börjat blomma, av perenner olika nävor, aklejor, astilbe, alunrot, hosta, lammöron "silver carpet" blå violer, stjärnflocka mm
Och av låga rosor finns en serie av Poulsen i Danmark "Cover rosor" det finns ca 10 olika i alla de färger, härdiga till zon 4, blommar hela sommaren.
Provade Candy Cover i sommar strimmig och ljuvlig. Annars är Swany fin nästan vit och låg- breder ut sig på marken, den blev jag förälskad i, i sommar. Och The Fairy med sina små, små rosor, rosa, zon 4.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.